"Vi har än så länge inte nått perfektion och vi har faktiskt
sagt att Hazard inte lägger ner verksamheten förrän ett lan arrangerats i
Älvsjömässan."
Nyfikna på kommentarerna?Betyget blev en 5:a, det har jag nog skrivit sedan innan. Först bedömdes den skriftliga presentationen. Helhetsintryck: Mycket ambitiös och välskriven studie.
Lärandemål och bedömningskriterier
|
Ja /Nej |
Kommentarer |
|||
Mål 1: Redogöra för fördjupade kunskaper inom djuromvårdnad |
|||||
Betyg 3
|
Visar god kännedom om facktermer inom djuromvårdnad |
ja |
|
||
Betyg 4
|
Visar hur det egna arbetet kan tillämpas. |
ja |
|
||
Betyg 5
|
Analyserar hur det egna arbetet är ett värdefullt bidrag till ämnet djuromvårdnad. |
ja |
|
||
Mål 2: Tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt |
|||||
Betyg 3
|
Använder relevanta och uppdaterade vetenskapliga referenser. |
ja |
|
||
|
Refererar korrekt till den litteratur och lagstiftning som används.
|
ja |
|
||
|
Använder en vetenskaplig metod lämplig för typen av arbete.
|
ja |
|
||
Betyg 4
|
Diskuterar för och nackdelar med den egna vetenskapliga metoden (både vad gäller experimentella studier samt litteraturstudier). |
ja |
|
||
|
Visar på styrkor och svagheter i den lästa litteraturen |
ja |
|
||
Mål 4: Göra en syntes av information och data ur vetenskapliga texter och material |
|||||
Betyg 3
|
Studenten skriver på god svenska (eller engelska).
|
ja |
|
||
|
Rapporten sammanställer och sammanfattar data, resultat och slutsatser.
|
ja |
|
||
|
Drar egna väl grundade slutsatser av inhämtad information.
|
ja |
|
||
Betyg 4 |
Föreslå möjliga nya frågeställningar för forskning, djurskyddsmässiga förbättringar eller nytänkande inom ämnet djuromvårdnad såväl praktiskt som teoretiskt.
|
ja |
|
||
Betyg 5
|
Visar på konsekvenserna av sina egna frågeställningar för forskning, sina djurskyddsmässiga förbättringar eller sitt nytänkande inom ämnet djuromvårdnad såväl praktiskt som teoretiskt.
|
ja |
|
||
Mål 5: Skriva en vetenskaplig rapport som har ett tydligt syfte och sammanhang till en bestämd målgrupp, enligt givna anvisningar |
|||||
Betyg 3 |
Rapporten har ett tydligt syfte.
|
ja |
|
||
|
Studenten har följt anvisningarna som gäller för det skriftliga arbetet.
|
ja |
|
||
Betyg 4 |
Arbetets olika delar hänger ihop och slutsatserna återkopplar till syftet.
|
ja |
|
Helhetsintryck: En mycket väl genomförd muntlig presentation.
Lärandemål och bedömningskriterier
|
Ja /Nej |
Kommentarer |
|||
Mål 6: På svenska eller engelska muntligt presentera sitt arbete inom givna tidsramar, väl förberett och anpassat till målgruppen |
|||||
Betyg 3
|
Presentationen är anpassad till målgruppen. |
Ja |
Mycket tydligt |
||
|
Studenten håller tidsramen (15 min).
|
Ja |
|
||
|
Presentationen ger åhörarna en bra bild av arbetet.
|
Ja |
Väldigt tydligt och konkret. |
||
|
Presentationen ger en bild av arbetets vetenskapliga bakgrund.
|
Ja |
|
||
|
Presentationen innehåller vetenskapliga referenser.
|
Ja |
|
||
Betyg 4
|
Presentationen visar en tydlig koppling mellan frågeställningar och slutsatser.
|
Ja |
|
||
Betyg 5
|
Studenten presenterar nya frågeställningar för forskning, djurskyddsmässiga förbättringar eller nytänkande inom djuromvårdnad baserad på slutsatser ifrån arbetet.
|
Ja |
Mycket bra och intressant. |
||
Mål 7: Diskutera arbetets innehåll, resultat och slutsatser |
|||||
Betyg 3
|
Studenten kan besvara frågor från åhörare om bakgrund, metod, resultat och slutsatser
|
Ja |
|
Mål 8: Värdera och ge konstruktiv kritik på andras uppsatser och presentationer |
|||
Betyg 3
|
Studenten värderar och ger konstruktiv kritik på innehåll och form av en annan students rapport.
|
ja |
|
Betyg 3
|
Studenten värderar och ger konstruktiv kritik på innehåll och form av en annan students muntliga presentation.
|
ja |
|
En kritiskt skriven blogg om de effekter vi ser av hundavelsindustrin såsom den ser ut idag