Jag har tagit ställning

0kommentarer

Det är inte sällan som vi suckar lite på min arbetsplats.  Vissa raser gör att vi förväntar oss vissa problem. Vissa raser tycker vi synd om så snart de tassar in genom dörren, helt enkelt för att vi ser och hör symptom på konformationsproblem som ger besvär. Exempel kan vara kortnosiga raser där vi hör andningsproblemen, eller shar pei där vi ser irritationer kring ögonen. För de som redan är upplysta kan man ju ifrågasätta hur dessa individers problem inte uppmärksammats. De är ju så uppenbara! Eller? Jag tror faktiskt inte problemen är så uppenbara.
 
Jag minns när jag själv var yngre, innan jag började på SLU, innan jag sett Pedigree Dogs Exposed och lärde mig att söka bland vetenskapliga artiklar. Jag litade på djurbutiken som skickade med gnagarblandning till min kanin istället för att bara skicka med bra hö och säga att det blir bäst. Jag trodde inte att kortnosiga katter hade samma andningsproblematik som kortnosiga hundar. Listan kan göras lång. Det viktigaste är dock att jag inte trodde att det kunde vara något konstigt med någon djurras alls, för jag tänkte nämligen logiskt, att vore det något konstigt, ohälsosamt eller risk för lidande, då skulle ju de raserna inte få finnas. Såklart. Jag tror inte att jag är ensam om att ha trott så eller tro på det fortfarande.
 
Jag pratar ofta om en normaliseringsprocess när jag argumenterar för förändring. Jag tror att ser man något hela tiden och det verkar normalt, då blir det en norm. Vi är så vana vid att se bland annat kortnosiga hundar och katter i all möjlig reklam. Inte skulle väl reklambolag aktivt visa upp djur med problem? Människor skulle väl inte aktivt sätta nya djur till världen med betydande risk för problem? Vad som behövs, tror jag, är en aktiv normaliseringsprocess åt andra hållet. Osunda djurraser bör hållas borta från reklam och raser där hälsoproblem är få och ännu hellre avhjälpta få plats! Här vill jag dock också tillägga, att det exempelvis inte är någon höjdare om alla reklamfirmor aktivt börjar använda siberian huskys i sina reklamer. Det kommer bli lite De 101 dalmatinernaeffeken, och jag tror ingen skulle må bra av om fler huskys fick bo i stadsmiljö.
 
Så vad kan just du göra för att förändra? Jo, när du er en affishering för en osund ras, kontakta de som är ansvariga. Just detta har jag pratat om med mina bekanta. Idag tog jag äntligen mod till mig och skrev till Arken Zoo som har en affish vid Nacka Forum på en shar pei-valp med sloganen "Vi älskar djur". Det kändes fruktansvärt nervöst att skriva och argumentera för att de borde välja andra raser i sina kampanjer.
 
Så fram för raser som är mindre extrema och mer sunda. Mer shelties, mer retrievers, mer whippets, mer bondkatter och en och annan skogis. 

Kommentera

Publiceras ej