Lussebullsbak

0kommentarer

För att hitta mitt recept kan ni klicka in här.
 
Idag fick jag chansen att ta med mig lussebullar till jobbet för att bjuda labpersonalen. Jag har försökt sprida ut vilken avdelning jag bakar till, lab stod näst på tur och nästa gång är det dags för telefonrummet. Jag, eh, kan nämligen vid alldeles för många tillfällen för att det inte ska vara pinsamt ha glömt att sätta på etiketter på provrören. Oroa er inte, vi har inte blandat ihop något alls, utan de ringer direkt och säger att nu har jag minsann glömt något, *host*! Sen får man glatt knata iväg till lab igen, skämmas lite lagom och skriva ut etiketterna.
 
Det är relativt lätt att glömma det, för har man ibland av en snäll kollega fått remissen i handen, då är det lätt att tänka att man har de saker man ska ha, nämligen provrör och beställning. Det var bara den lilla detaljen att skriva ut etiketter. Jag undrar hur man gör inom humanvården? Jag minns faktiskt inte hur det fungerade sist jag tog blodprov, och om de hade färdigutskrivna etiketter med sig tillsammans med all annan utrustning?
 
 
Tillbaka till lussebullsbaket! I år blev det 64 stycken lussebullar, och de blev på tok för stora! De jäste hur mycket som helst fastän jag ett tag trodde att det skulle bli pannkaka av alltsammans. Jästen löste inte upp sig som den skulle riktigt. Mycket märkligt. De smakade som vanligt dock. Fluffiga och goda. Tror ändå att jag ska göra dem något mindre nästa gång, de blir ju så stora att de jäser in i varandra.
 
Vi hittade saffran för bra pris, 10 kronor styck, så jag har 2g extra saffran, om jag nu bara kan komma ihåg var jag la den! Sen får vi se om det blir något annan form av saffranssmakande bakverk eller om det helt enkelt blir mer lussebullar lite senare i december.

Kommentera

Publiceras ej