Våldtäktskultur

0kommentarer

Detta ämne är något jag tänkt skriva om, men det har inte riktigt blivit av, förrän när jag åter blev påmind av ett inlägg på genusfolket.se som i sitt inlägg ""No sympathy for whores” – vad är våldtäktskultur?" tar upp just de två mest spännande fenomenen jag skulle vilja prata om, nämligen Victimblaming och Slutshaming. Eftersom Laci Green beskriver det så mycket bättre än mig, eftersom det var där jag lärde mig om det, så föreslår jag att ni först tittar på klippet nedan.



Detta är antagligen inte det första chockerande våldtäktsfallet man hör talas om. Jag tycker vi har haft sådana typer av skandaler även i Sverige, och ofta hör man någon som påpekar att tjejen, det är oftare tjejer som blir våldtagna, kanske ljuger. Med tanke på hur svårt det verkar vara att få någon fälld för våldtäkt, med tanke på att fenomenen victim blaming och slutshaming finns även i Sverige så finner jag det föga troligt att merparten tjejer skulle stå ut med det för att av någon anledning sätta dit en man för våldtäkt. 
 
Victimblaming går alltså ut på att det av någon anledning skulle vara tjejens fel. Exempelvis att hon bjöd in till det genom att ha utmanande kläder (och vad som nu är det kan ju debatteras i all evighet), blev för full, ville först men inte var tillräckligt tydlig med var gränsen gick. Slutshaming är ett fenomen där kvinnan degraderas från kvinna och person ner till hora. Denna del är den mest intressanta, för jag tror att det är något vi alla råkar göra, minst då och då. Oj, det lät väldigt anklagande, Jajemensan, och nu ska jag förklara varför jag tror det.
 
De som har tänkt efter inser nog snabbt att vi människor har en tendens att dela in folk i olika kategorier. I skolan kan det vara pojkar, flickor, de populära och resten, resten och de mobbade. Jag tror inte att jag är helt fel ute när jag vågar mig på en gissning att många av oss även delar in tjejer i kategorier såsom dum blondin, uppmärksamhetshora, och, min favorit, för denna gör jag nämligen själv, våp. Det är ett gammalt ord jag vet, jag vet. Jag har en stark tendens till att placera kvinnor i kategorin våp om jag tycker att de inte lever upp till ett starkt kvinnoideal, inte vågar stå för sina åsikter och blir flamsig inför män. Detta är ju fruktansvärt fördömmande. En tjej ska ju inte behöva ha ett starkt självförtroende för att vara kvinna, de ska inte behöva leva upp till mitt ideal av den starka fria kvinnan som ska fortsätta arbeta för jämställdhet, och jag ska, rent ut sagt, skita i hur de väljer att interagera med andra människor!
 
Jag har mina skäl för att tycka såsom jag gör, men det gör det inte legitimt.
 
En tjej jag känner till blev utsatt för ett våldtäktsförsök. Min första spontana reaktion var ungefär något i stil med att det var ganska väntat. Väntat? Det är helt fruktansvärt! Det finns alltså två fel i denna korta historia. Först och främst att jag har lyckats döma någon och degraderat dem till potentiellt våldtäktsoffer. Det andra felet är att någon annan uppenbarligen har gjort samma sak och därefter utnyttjat detta. Hängde ni med?

Summan av kardemumman är att många av oss har en hel del fördomar att ta itu med och att även de bästa av oss, suck, kan vara rejält fördömmande, vilket faktiskt inte är okej och antagligen hindrar oss från att träffa en hel hög trevliga människor.

Allra sist vill jag skriva att jag tror att bättre kommunikation kan lösa de flesta problem av den här typen, men då tror jag också att vi måste lära oss att kommunicera. Diskutera! Argumentera! Människor måste prata om vad som är okej och inte, och då menar jag inte bara de stora massorna och folk i debatter. Jag menar med varandra. Med sin partner. Praktexempel: Är det ok att ha sex med någon som sover? Tja, beror inte det på vad man har kommit överens om? En person kanske vaknar och är tänd varpå hen vill väcka den andra. Okej för vissa, inte för andra. Den ultimata lösningen: fråga varandra! Har detta något att göra med våldtäktsfall? Ja, om man ser till exemplet ovan. Hade killarna i detta exempel fått lära sig hur god kommunikation fungerar när man är sexuellt involverad med andra känns det ju som att våldtäkten uteblivit och ett samtal sjukvårdspersonal blivit aktuellt istället.

Kommentera

Publiceras ej