Och där tog vi tre steg tillbaka...

1kommentarer

Jag blev fullkomligt rosenrasande efter att ha sett Sophie Angner och Nina Strauss rent ut sagt bedrövliga uppträdande när de gör reklam för en kommande tävling, The Payday Girl Contest, detta i ett försök gissar jag nu, att promota Payday 2. Det är inte bara jag som reagerat. Förutom vi på CtrlAltElite som diskuterade fenomenet friskt sinsemellan har det kritiserat på bland annat Eurogamer.se Feber, och fragzone
 
Klippet kan ni se här.
 
Varför delar jag med mig av detta? Det gör ju att de får mer publicitet. Sant. Det fyller för mig ett större syfte, nämligen att synliggöra att detta fortfarande sker, än idag. Det är inte bara något litet bolag då och då som gör en tabbe med att be lättklädda tjejer göra reklam för datorrelaterade prylar, utan det sker för jämnan. I vanliga fall brukar jag inte skriva kommentarer alls kring poster liknande dessa, men efter förra årets engagemang i Nörd på Pride, mycket intressanta diskussioner med ännu mer insatta människor än jag själv tyckte jag att jag har ett ansvar att säga ifrån. 
 
Posten som lades ut på tv3s blogg gick att kommentera via Facebook vilket jag gjorde.
 
Detta är precis vad spelkulturen inte behövde! Detta är ett enormt steg tillbaka från den positiva utveckling som ändå skett vad gäller synen på tjejer och spelande. Detta är pinsamt, det är sexistiskt och vad som behövs är verkligen inte att uppmuntra tjejer att verka sexiga inför andra spelare.

E-sport och datorspel generellt är fantastiskt på så vis att alla kan spela mot varandra på lika villkor. Längd och vikt som kan påverka i andra sporter hjälper inte när det kommer till datorspel. Summan av kardemumman: imponera med skills istället!
 
Jag fick även en länk till Nina Strauss blogg där jag passade på att kommentera hennes egen post.
 

Du som modell borde veta vad det innebär att vara en förebild.
Vet du hur svårt det är att finna bra kvinnliga förebilder inom spelvärlden idag? Det är ganska svårt, för även om tjejer tagit ett stort kliv framåt och börjat ta för sig av vad spelvärlden har att erbjuda så stöter vi ofta på svårigheter.

Framförallt på grund av sexism. Framförallt på grund av att kvinnor objektifieras. Denna video är ett slående exempel på precis vad vi inte behöver! Därför hoppas jag på att ni gör mer research inför kommande klipp och agerar på ett sådant sätt så att ni inte längre när de rådande normerna. Visa genuint intresse för spelet och spelarna om det är ert mål. Med er nuvarande metod tycks det som om ni utnyttjar det faktum att ni tror att ni har en publik bestående av heterosexuella unga män.

Vad hoppas jag skall hända i slutändan? Att de som varit inblandade i det här klippet och dess upplägg skall läsa på mer om hur gamingkulturen ser ut idag och vad deras val har för konsekvenser. Att de uppriktigt ska förstå att detta förstärker de starkt satta fördomar som finnas. Och slutligen att de helt skall stänga ner tävlingen eller åtminstone ordna med en turnering där vinnarna får rollerna. Då järnspikar, då får ni riktiga gamers!

EDIT: Klippet togs bort men går att se här.

1 kommentarer

Mamma

25 Mar 2013 18:53

Jag är stolt över dig!

Svar: Tack Mamma! Ibland måste man sätta ner foten!
Ardente

Kommentera

Publiceras ej