Levande djur som nyckelringar?

0kommentarer

Via en vän på Facebook fick jag reda på att det i Kina tydligen säljs nyckelringar i form av en liten påse med en fägglad påstådd näringsrik vätska, där en liten levande sköldpadda eller levande fisk stängs in. Eftersom jag är en van vid internets frekventa bedragare satte jag igång med efterforskningar i ett försök att ta reda på om detta verkligen kunde vara sant. Jag började med att kika in på länkarna i Facebookinlägget, dels till The New Zealand Herald och The Sun. Eftersom även respekterade tidningar kan bli lurade försökte jag googla på fenomenet. Jag hittade en sida som ägnar sig åt att bekräfta eller dementera myter som florerar på internet. Hoax-Slayer bekräftar påståendet och skriver att det får anses vara sant. Ytterligare källor: CNN, Emirates 24/7 och Geekosystem. Baserat på detta skulle jag säga att tills motsatsen bevisats så verkar det som om påståendet stämmer.
 
Levande djur stängs alltså in i påsar som påstås innehålla näring så att djuret kan överleva i flera månader. Om vi bortser från att kunnigt folk i dessa artiklar menar på att även om näringsinnehållet skulle duga så skulle syrebristen inträffa betydligt snabbare. Vad jag tänker på är värdigheten och livskvalitén! Även om ett djur skulle överleva i flera månader i en drygt decimeterstor behållare så är det ju inte ett värdigt liv på något sätt. Var har medkänslan för andra varelser tagit vägen?
 
Det är kanske lätt för oss med god djurskyddslag och som är vana vid något slags djuretiskt tänk att ta starkt avstånd från denna vana, men jag tror att vi lurar oss lite. Jag kommer ihåg hur det under många år titt som tätt säljs godis, smycken och genomskinliga stenar där en larv, skorpion, trollslända eller liknande har gjutits in. När jag var liten tyckte jag att de var vackra. Nu när jag är äldre vågar jag inte längre tro att de som har gjort dessa produkter gått runt och letat efter självdöda djur. Antingen har de fötts upp och dödats för att sedan gjutas in, eller också har de bara gjutits in. Levande.
 
Sverige har en bra djurskyddslag i jämförelse med resten av världen, men jag skulle inte säga att Sverige har en bra djurskyddslag. Vi kan bli bättre och bör bli bättre. Debatt med fakta baserat på vetenskapliga studier är att föredra, för då vet man vad djuren behöver och vill ha, inte vad någon annan tycker att djur behöver och vill ha.

Kommentera

Publiceras ej