Data och bedömningsmetoder

0kommentarer

Jag har haft rejäl tur med min data till denna studie. Av de 20 katter som inkluderades (2 stycken vägde för lite) var 10 honor och 10 hanar! Detta kommer underlätta vid en jämförelse dem emellan även om de viktigaste jämförelserna är de mellan BCS och BMI samt mellan mina mätresultat och djurägarnas. Sammanställningen av datan tar lång tid. Inte nog med att det är mycket, det är svårt att hitta rätt metod och att redovisa den på ett tydligt sätt som gärna får fungera även i ett senare presentationsstadie. Ytterst kort kan jag avslöja ett spännande resultat. Det verkar som om honkatterna har högre BMI i min studie jämfört med hankatterna vilket inte var vad jag förväntat mig. Alla artiklar nämner nämligen kastrerade hankatter som en riskzonsgrupp för just övervikt. Observera att alla katter i min studie är kastrerade. I en annan studie där de validerar BCS återfinns samma resultat. Honkatterna hade högre BMI. Kanske är det så att våra grupper med katter var för få för ett statistisk säkert resultat eller så kan det vara så att när honkatter är överviktiga, då är de det med råge! 
 
Lite mer data jag kommit fram till. Katternas ålder varierade mellan 2 år och 17 år med en median på 5 år och ett medel på 5,7 år. Katternas vikt varierade mellan 3,0 kg och 6,2 kg med en median på 4,75 kg och ett medeltal på 4,72 kg. Om jag inte missminner mig så visar väl att medeltalet och medianen är lika på en grupp som inte är väldigt spridd? Att det är rätt bra med andra ord. Det känns som att statistikboken får hjälpa mig med denna del av studien!

Kommentera

Publiceras ej