Anestesi och HLR på häst

0kommentarer

Idag sammanställde vi i gruppen de data som vi fått fram under gårdagens mycket givande anestesiövning som avslutades med hjärtlungräddning på häst. Övningen var mycket uppskattad av förra årets djurjsukskötarstudenter och jag förstår verkligen varför! Förutom att det gav oss möjlighet att planera och utföra alla moment för en anestesi så fick vi ovärderliga kunskaper om hjärtlungräddning. Dessutom fick många av oss som inte fått utföra moment ute på praktiken möjlighet att göra detta tillsammans med ytterst kompetenta lärare. Jag fick till exempel möjlighet att lägga en permanentkanyl och sy fast den, något som aldrig blev av under min praktik. Ytterligare en annan student lade sin första artärkanyl som vi senare använde för att monitorera blodtryck och ta blodgaser.
 
Här förbereds traversen som hjälper till att flytta hästen från kastningsspiltan till operationsbordet. Det gröna i bild, eller eventuellt under den, är om jag inte missminner mig en uppblåsbar madrass. Beroende på hästens placering kan olika sektioner blåsas upp olika mycket, allt för att förhindra muskel- och nervskador på grund av olämpligt tryck. Och ja, jag bad mina klasskamrater att posera och se extremt fundersamma ut. Visst gör de ett bra jobb?
 
Här förbereder en grupp alla de dropp vi planerade att använda, vilket gjorde att tidigare övningar på just dessa infusions- och sprutpumpar kom väl till pass.
 
Görel har en sista genomgång med gruppen som hade hand om själva inhalationsapparaturen, däribland en underbar ventilator som var bra mycket äldre en vi. Om jag inte missminner mig igen. Hon visade oss nämligen denna på KTC och pratade om en ventilator som fyllt 50år. 
 
Här ser man tydligare delar av narkosapparaten och baksidan på ventilatorn. Burken med vita kulor i är absorbern som drar åt sig koldioxid. De svarta slangarna till vänster är de som hästen andas igenom och som kopplas till tuben den har i halsen. Den lustiga blåsan sm är insluten i plastcylindern är den del av ventilatorn som trycker in andetag i hästen, kortfattat beskrivet.
 
Lärde vi oss något? Massor! Jag hoppas att programmet får fortsätta med den här övningen igen nästa år. Ulltuna borde ha mer resurser än Skara, så det är antagligen ingen omöjlighet. Jag hade gärna sett denna övning på smådjur också, för när det görs såhär kontrollerat, med experter i ämnet, finns det så mycket mer tid att ställa frågor och göra rätt. I en nödsituation är det lite allt eller inget. En intressant siffra vi fick höra på en tidigare föreläsning var att man i studie på gris kommit fram till att optimala hjärtkompressioner som mest gav en cirkulation på runt 25% av det normala. Det är antagligen ingen nybörjare som gör en optimal hjärtmassage, men med förberedande träning är man inte längre nybörjare, kan reagera snabbare och göra rätt. Jag hoppas på fler möjligheter att gå på kurser för detta i framtiden. Men först, viktreducering på katt!

Kommentera

Publiceras ej