Trådlös

0kommentarer

Sedan drygt åtta år tillbaka har jag haft en metalltråd kvar i underkäken, fastlimmad bakom underkäkständerna, efter många år med tandställning. I förrgår eftermiddag fick den för sig att släppa på alla ställen utom ett. Den har givetvis släppt lite i taget, men nu satt den enbart kvar med den allra vänstraste limningen. Vänstraste är helt klart ett ord. Det gjorde ganska ont med en lös ståltråd i munnen, varje gång jag rörde på tungan så strök den emot trådkanten. Vi åkte faktiskt in till tandakuten, jag och Fluffigt, men efter att ha spenderat fyrtiofem minuter där och fått höra en kvinna säga att hon suttit där i tre och en halv timma och bara sett en person ropas upp kändes det lite hopplöst. Hela gårdagen gick jag med detta och på kvällen gjorde det så ont att jag tog en värktablett och åt kall glass. Motiverad glass är altid bra glass, väl värt att komma ihåg. 
 
Idag, tjugo över åtta på morgonen hade jag så äntligen en tid hos tandläkaren, som inte bara kunde ta bort tråden och limmet utan även alla tandsten som bildats. Det är ruskigt svårt att hålla bra rent med den där tjocka tråden och framförallt limningen. Nu ska det inte längre vara något problem, jag är väl utrustad med tandtråd, tandborste och tandkräm. Och min mun är mycket gladare än på länge. Förutom tungan. Tungan är fortfarande bitter och öm.

Kommentera

Publiceras ej