Flameare fick sitt straff

0kommentarer

Rättvisa har skipats!
 
Fem professionella League of Legendsspelare har nu blivit bannade på grund av flameing. Flameming är helt enkelt verbala hot, attacker eller kränkningar som framförallt uttrycks i text. Jag vet inte hur många gånger jag har blivit benämd som homosexuell man (ja, jag har städat upp uttrycken rejält), blivit föreslagen att jag ska ha ihjäl mig själv eller avintallera spelet. Och det kan vara på grund av struntsaker! Att man tog en lasthit. Att man inte lyckades denya tornet. Att man använde couriern sekunden innan någon annan tänkte det. Eller, ve och fasa, att man inte bygger det item som just den spelaren tycker är bäst.
 
Läs min artikel om de som blivit avstängda och lite av mina övriga tankar kring det här
 
Jag tycker bara på något sätt att det är så oerhört tråkigt. Hur ska spelkulturen kunna bli förstådd och erkänd om det här är vad som syns utåt? Jag skulle inte heller vilja ägna mig åt en sport som går ut på att man blir brutalt verbalt påhoppad och får höra att man är den sämta spelaren som någonsin satt sig vid en dator. Det är verkligen hög tid att alla spelare därute tar sig i kragen. Alla. Man kanske bara tror att man är lite rolig ibland men det bidrar helt klart till att acceptera och godkänna det beteende många uppvisar i onlinestridernas hetta. Det måste få ett slut. 
 
Jag som lanarrangör tänker ju också på de svårigheter med att motivera för skola och kommun om varför vår verksamhet behövs och är något att satsa på. Det försvåras oerhört om det skulle visa sig att alla våra deltagare ägnar sig åt att skriva könsord åt varandra. Nu är detta ännu inte sant. Vi har oerhört god stämning på våra lan, men det betyder inte att vi inte kan bli bättre. Vad mera är, det betyder inte att vi inte har ett ansvar att förbättra klimatet i stort!
 
 

Kommentera

Publiceras ej