Body Condition Score och Body Mass Index

0kommentarer

Body Condition Score och Body Mass Index, förkortat BCS och BMI kommer troligen bli det metoder jag ska använda mig av i mitt examensarbete. Jag visste sedan tidigare att jag ville ha någon form av poängskala eftersom jag sett dem tidigare. Några studier jag hittat har använt sig av en 9-gradig skala, och därför är det troligast att även jag kommer använda mig utav den. Det blir helt enkelt lättare att jämföra resultaten.
 
Igår funderade jag på om det inte kunde finnas någon metod därute för att mera objektivt mäta katters hull. BCS går ju ändå ut på att jag ska bedömma vad jag känner. Hur mycket känns revbenen? Hur tydligt känns höften och midjan? Är det minimalt eller medelgott med fett vid buken? Kort sagt tänkte jag att det därför kunde vara intressant om det fanns en metod som inte gick ut på att man har en åsikt. Tydligen finns det en sådan. Man kan nämligen räkna ut katters BMI: Jag har bara hittat en studie på det nu när jag letat här hemma. På måndag när jag har tillgång till skolans sökbredd kommer jag antagligen hitta mycket mer, förhoppningsvis en som beskriver varför man har bestämt sig för de mätpunkter som den artikel jag har läst har använt sig av. Förenklat mäter man från bogen till höften, från marken till högsta punkten på skuldran samt runt kattens huvud. Den sistnämnda är jag osäker på hur måttet egentligen gick till och jag måste forska lite mer i det innan jag är beredd att mäta katter. 
 
Här kommer en bild på den niogradiga viktskalan. Denna fann jag ursprungligen i min BSAVA-bok, men den var lätt att hitta på google om man bara sökte på Body Condition Score.

Jag har redan nu insett att jag kommer behöva införskaffa specifik mätutrustning. Bland annat ett viktat måttband så att jag mäter lika hela tiden, alternativt göra som de i studien och tejpa den sträcka som ska mätas. Sedan drar man av tejpen och mäter den. Dock kan jag tänka mig att långhåriga katter kanske fastnar mer i tejpen? Förutom att lösa denna tekniska detalj behöver jag använda mig av samma våg hela tiden. Jag funderar på att släpa med mig min badrumsvåg om jag inte kan hitta någon annan. Alternativet skulle i och för sig vara att ha med sig ett föremål och väga detta på alla vågar jag stötet på för att kontrollera att de mäter likadant. Aha! Tänk vilka bra lösningar man kommer på medan man skriver.

Kommentera

Publiceras ej