Jasså, var det så man skulle göra

0kommentarer

Idag hade vi en fantastisk och mycket klargörande föreläsning i vårdhygien. Helt klart den bästa hitills och ett extra roligt plus var att vi fick avsluta med en minitenta som vi gjorde på drygt en minut samt att vi fick möjlighet att testa hur väl vi desinfekterade våra händer. Man använder en speciell handdesinfektion med egenskaper att den lyser i vad jag gissar är UV-ljus. Sen håller man in händerna i en låda med sådan belysning och voilá, de ställen där man inte varit tillräckligt noggrann syns direkt. Vi har testat en sådan en gång tidigare under vårt första år, och det gladde mig att se att jag hade förbättrats betydligt! Jag minns att jag missade stora delar av tummen förra gången.
 
Något som uppskattades av mig och Linnea var möjligheterna att äntligen få svar på alla frågor vi haft om städning och städmedel framförallt. Nu har vi vissa saker svart på vitt. Skall man städa med Virkon (och Oxine) skall man använda ansiktsmask och skyddsglasögon. Städpreparat skall förvaras i sin originalförpackning, det vill säga, en behållare skall ej fyllas på, och inte heller vill man hälla över saker och ting i sprayflaskor. Framförallt sprayflaskor som används till Virkon, Oxine och ytdesinfektion var något vi frågade om. Det är helt enkelt dåligt. Framförallt för våra luftvägar! Det blir ett stort moln som vi andas in vilket retar våra andningsvägar. Virkon skall man hellre hälla på ytan som skall göras ren (om det är en mindre yta) och en av Virkon genomblöt trasa användas. Handskar på vid all sådan hantering givetvis, och det gäller även ytdesinfektion. Ytterligare en intressant sak hon tog upp var att över 90% etanolsprit inte dödar bakterier utan enbart virus. Istället skall 70%-85% användas på händer. För ytor skall 40% ytdesinfektion användas.
 
Jag gillade hennes motton.

"Det ska vara lätt att göra rätt"

samt:

"Det som händer händer med händer"

Det sista handlar om att vi helt enkelt sprider smittor mest med våra händer! Om vi använder tvål och handdesinfektion på rätt sätt (innan patient -> patient -> efter patient) så minskar spridningen dramatiskt! Och det behöver vi. Vi fick även lära oss om hur handspriten skall användas. Själva tekniken kunde vi alla sedan innan, nytt var att den inte skall lufttorka! Istället arbetar man in spriten tills händerna är torra. En stor fördel var att det minskar risken för eksem eftersom man inte går omkring med fuktiga händer, exempelvis om man spritar händerna och direkt därefter stoppar in dem i en handske.

Slutligen, vilket jag tycker är roligt att få bekräftat ytterligare en gång: läkta ansiktspiercingar (och ja, här ingår öronpiercingar) är helt okej! Däremot inte infekterade sådana, men det gäller alla sår. Men som vår föreläsare sa, ibland handlar det mer om en arbetsplats klädkod än någonting annat. Att skylla på hygienskäl går däremot inte. Bra va? Jag ser fram mot den dagen jag träffar en sjuksköterska med näsring!

Kommentera

Publiceras ej