Första handledarträffen och färdig arbetsplan

0kommentarer

Imorse klockan nio stod jag utanför forskningshuset för mitt första möte med min handledare. För er veka som flydde Skara redan i onsdags och tog långhelg (jag avundas er mycket) så kan jag berätta att det var iskallt! Jag försökte ringa Fluffigt efter mötet och bara meddela hur det gått och insåg att jag kunde hålla upp telefonen i högst en halv minut, sen ville mina stackars fingrar gömma sig i vanten igen.
 
Min handledare och jag bestämde oss för att runt 15-20 katter är en rimligt stor grupp att hinna med, och vi pratade mycket om vad jag behövde tänka på för att få studien så bra som möjlit. Bland annat kom vi fram till att katterna ska vara äldre än 1 år, då anses de fullvuxna, och att de inte får ha kända sjukdomstillstånd som ger svullnad eller ödem. Det säger ju sig självt att om jag ska palpera en individ för att göra en hullbedömning och det är vätska som täcker revbenen istället för fett så säger ju det inget om kattens eventuella övervikt på grund av riklig fettmängd!
 
Vi formulerade även syftet och frågeställningar och blev såpass klara att vi kunde signera arbetsplanen och lägga den till handlingarna 2 veckor innan deadline! Så vad är det nya syftet och de frågor jag ska besvara i arbetet?
 

Syftet med denna studie är att se om det finns en objektiv och enkel metod för att mäta katters hull samt att se hur djurägaren själv uppfattar sin katts hull. Studien syftar till att jämföra djursjukskötarstudenten och djurägarens bedömning samt de olika metodernas användbarhet. Studien syftar även till att få en bild av fördelningen i hull hos de undersökta katterna.

Följande frågeställningar skall besvaras:
1. Vilken av två valda metoder för hullbedömning på katt ger bäst överensstämmelse mellan djurägare och student?
2. Vilken av de två valda metoderna för hullbedömning upplevs enklast att använda?
3. Överensstämmer de två valda metodernas resultat?
4. Hur ser hullfördelningen ut på de undersökta katterna?

Det som är kvar att göra nu är att ragga tillräckligt många deltagare till studien. Jag ska fråga runt mer på Facebook bland de som jag vet har katt och sen prata med Patricio på Bagarmossen för att få förslag på hur jag kan få katter till studien i anslutning till djursjukhuset. Vill du vara med och bor i Stockholm eller Skara? Hör av dig!

Kommentera

Publiceras ej