Djursjukskötarprogrammet lämnar Skara

0kommentarer

Då var det officiellt då. Så officiellt att DN har en notis om det. Djursjukskötarprogrammet och Etologi/Djurskydd skall båda flytta från Skara till Uppsala. Säkert suveränt ur vissa vinklar, förhoppningsvis kommer vi liksom veterinärerna nu få praktisk träning på ett annat sätt. Tyvärr har jag dock hört från flera veterinärstudenter att det är riktigt trångt och svårt att ens få peta på de patienter som kommer in, eftersom de är så många. Kort sagt, det finns många nackdelar också.
 
Jag tänker på alla de lärare som nu kommer bli arbetslösa såvida de inte ska erbjudas att flytta till Uppsala, ett erbjudande som är som ett slag i ansiktet för många gissar jag. Dessa människor har ju byggt upp sina liv där de bor nu! Hästgårdar, familj, barn! Jag tänker på kompetensen som dessa underbara lärare har och som vi går miste om. Är det garanterat att vi främst får djursjukskötare som kommer undervisa oss, med tanke på att åtminstone jag märker skillnad på fokus beroende på om en föreläsare är veterinär eller inte. Dock ska tilläggas att många veterinärer vi har haft verkligen har fokuserat helt rätt i sitt val av material och anpassat det till vårt huvudämne, nämligen djuromvårdnad.
 
Jag tänker på KTC, vår byggnad anpassad för praktisk träning, som det lagts ner massor av pengar och resurser på och som har gett oss studenter massor.
 
Jag tänker på studenter som skall hitta bostad. De som går i Skara nu skall få gå kvar, men de som skall tas in 2014/2015 kommer få gå i Uppsala. Där det är svårt att hitta bostad. Kommer SLU i Uppsala hinna få klart fler studentbostäder tills dess? I annat fall riskerar man att endast Uppsala- och Stockholmsbor kommer kunna tacka ja till en plats på programmet. Kommer de som går utbildningen sen vilja flytta ut till resten av landet, eller drabbas resten av Sverige för djursjukskötarbrist? Jag hoppas lägenheterna kommer bli bra. I Skara är det inte svårt att få bostad för en relativt billig peng. Billigt är maten också.

Appropå bostäder. Hur ska det gå för Skara? Vi studenter hyr ju massor av lägenheter, handlar mat och fikar. Kommer Skara sakta men säkert dö? Är det verkligen bra att beröva en stad möjligheten att växa och istället tränga ihop ännu fler människor i en redan stor överfylld stad?

Jag tänker även på det faktum att SLU inte tycktes bry sig om de många yttranden från allt från sätet i Skara, Skara stad och studenter från både Skara och Uppsala som hade som gemensam nämnare att en flytt inte borde ske just nu - åtminstone. Ändå står vi där nu. Utan att ha blivit lyssnade på.

En vän berättade om vad de hade sagt på en praktikplats tror jag det var. Det var i alla fall roligt att ha varit ombord, sade hon och syftade på Titanic, skeppet som så småningom sjönk. Vilken tur att vi som går ut nu redan sitter i livbåtarna på väg bort, välkomnade av de som hann lämna skeppet ett år tidigare och redan står i hamnen och väntar på oss.
 
 

Kommentera

Publiceras ej