Rivsår vs handsprit

0kommentarer

Jag har nu kommit på det största hotet mot min egen disciplin vad gäller att korrekt använda handdesinfektion efter patientkontakt. Riv- eller bitsår.
 
Tidigt en morgon lyckades en katt ge mig ett rejält rivsår på insidan av handen. Det var inte meningen kan tilläggas, kissen skulle bara resa sig upp efter att ha röntgats och skulle ta tag i underlaget, min hand råkade vara i vägen. Det var knappt så jag kände av det, förrän jag gått till ett handfat och tagit för mig av handspriten. Aj! Ajajaj vad det sved! Klorhexidinspriten är absolut inga problem, den är snäll även mot bitna och rivna händer, men handspriten är ju tänkt att användas på hel hud så att säga. Tyvärr vill man ju inte gärna använda den förra då den är långtidsverkande och jag gärna vill ha min normala bakterieflora tillbaka efter ett arbetspass. Kort sagt fick jag gå genom dagen och nästan hoppa jämfota med plågad min varje gång det var dags för handsprit. Med andra ord, många hopp och många tänkta fula ord.
 
Undvik riv- och bitsår!

Kommentera

Publiceras ej