Fotografera hovar med Fäsk

0kommentarer

Idag var en perfekt varm härlig vårdag som gjord för att åka till stallet, vilket var precis vad jag fick möjlighet att göra, eftersom jag idag skulle hjälpa Fäsk med att fota till hennes kandidatarbete! Hon skriver om omvårdnad vid olika sjukdomstillstånd i hoven, ett område som är mycket lite utforskat av vad jag har förstått av henne. Det finns som vanligt mycket veterinärmedicinsk kunskap, men omvårdnadsbiten är som nämnts flera gånger förut ett nytt ämne, och forskningen har inte hunnit så långt ännu. Nu blir det lite bilder!
 
 
Vilken konstig bild tänker ni nu, vad är detta? Har du fotat marken? Ja, och, jag har fotat Kurts steg efter att han har gått över voltspåret. Det nykrattade voltspåret. Fäsk har förstorade bilder också där man tydligt kan se hur formen skiljer sig mellan fram och bakhovarna. Kurt har inga skor på hovarna, vilket också syns om man tittar noga på bilderna.
 
 
Höger fram, en oskodd hov.
 
 
Höger bak, bakifrån.
 
 
Ser ni något underligt med den här bilden? Först kanske ni trodde att det var två framhovar framifrån - icke! Detta är två bakhovar framifrån! Så hur har jag tagit den här bilden undrar ni då? Jo, man har en häst man litar otroligt mycket på och tar bilden mellan hästens framben efter att man har ställt upp den på ett lämpligt sätt. Kurt är snäll. Rekommenderar inte att ni försöker er på detta hemma. Långt ifrån alla hästar tycker om närgångna fotografer som tar med sig en klickande svart låda mellan frambenen på dem.
 
 
Den finaste vårbild jag kan tänka mig, kärlek mellan Kurt och Fäsk. 
Och appropå så rekommenderar jag inte att ni låter era hästar pussa er på kinden, alla är långtifrån så närgångna utan att ta med sig halva näsan på köpet.
 
Som vanligt får ni använda mina bilder, men helst inte den sista på Fäsk och Kurt, så länge som ni inte säljer bilderna eller något innehåll där de ingår. Ni får med andra ord använda bilderna på exempelvis hoven från sidan på er blogg eller till en broschyr, bara ni inte säljer broschyren. Om ni är osäkra på vad som gäller, fråga, det skadar aldrig.

Kommentera

Publiceras ej