Exjobbsbedömning

0kommentarer

Det var ren tur att jag upptäckte att det var en föreläsning idag. Bläddrade som hastigast igenom almanackan för att se hur lång tid jag hade kvar och vilka mina deadlines var när jag upptäckte det. Föreläsningen var i aulan tillsammans med EoD, och det var en hel del av dem där och en drös av oss på djursjukskötarprogrammet. Föreläsningen gav mig väldigt mycket måste jag säga. De gick igenom hur examensarbeten bedöms utifrån kriterierna där de gav exempel baserat på ett arbete från förra året som fått högsta betyg. Det känns inte omöjligt att uppnå det målet, det handlar mest om att vara tydlig i formuleringarna och att inte glömma bort att kritiskt granska allt. studier, metoder, källor, slutsatser. Allt! Några konkreta bra tips som jag fick var bland annat att et al. skall skrivas med kursiv stil och med punkt. Om man har flera referenser får man välja ett system att hålla sig efter och köra på det genom hela arbetet, exempelvis årtal då artikeln är publicerad i kronologisk ordning. Jag skulle vilja ha i alfabetisk ordning, jag undrar om det är acceptabelt? Dagens bästa tips var dock att det som besvarar ens frågeställning skall finnas med under resultat, inte innan dess! Detta har gjort att jag har flyttat om lite i min text och bättre har planerat för relevanta saker att ta upp i diskussionen. 
 
Imorgon är den första inlämningen till de kritiska vännerna, det ska bli spännande att se hur långt jag hinner. Tanken är att introduktionen skall vara klar, men den har jag ärligt talat skrivit lite i sänder, och så kommer det nog fortsätta. Åtta sidor inklusive referenslista är jag uppe i nu. En del kommer skalas bort, jag har helt enkelt lagt in rena citat som jag ska formulera om eller exempelvis onödig data från studier mest för att kunna jämföra resultat.
 
Det svåraste blir fortfarande sammanställningen av min data där jag kommer behöva göra statistiska beräkningar på den nivån vi gått igenom på den mindre bra statistikkursen tidigare förra året. Jag bad faktiskt våra kursansvariga att se om inte fler var intresserade av en genomgång av programvaran igen. Jag tror det skulle underlätta för fler än mig, och än så länge vet jag att i alla fall en tjej från klassen var på idén. Spännande, eller hur?

Kommentera

Publiceras ej