Evolution enkelt förklarat

0kommentarer

Jag hade en intressant diskussion med en kille idag som jag började prata med efter en BLC-match angående evolution. Han trodde inte på evolutionsteorin och mina försök att förklara den misslyckades antagligen fatalt. Jag drog mig till minnes biologilektionerna från skolan och insåg att det inte var så konstigt att han inte förstod den, det var många i min klass som inte riktigt fick grepp om den. Eftersom jag är, vilket kanske är arrogant, övertygad om vikten av att förstå evolutionsteorin korrekt antingen för att förkasta den eller för att omfamna den, tänker jag nu skriva ett inlägg om detta. Förutom att jag förklarar den enkelt kommer jag ha med två videoklipp jag hittade när jag finkammade Youtube efter något slags sammanfattande, de är dock på engelska.
 
Är evolutionsteorin en teori? Nja. "En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen". Taget från Wikipedia, och jag skäms inte alls. Jag ville mest ha en snygg definition, och där fanns det en. Ordet teori betyder med andra ord att det inte är en gissning, det finns många bevis för dess äkthet, om man tror på vetenskap vill säga.
 
Det som människor tycks missförstå enligt min erfarenhet är att de tror att egenskaper utvecklats för att det behövs, att evolution bygger på någon slags tanke och har ett mål. Det finns inte ett mål, snarare skulle jag beskriva det som att att evolutionsprocessen är en opportunist, finns det en nytta eller inte en skada med egenskapen tas den till vara. Jag har ett utmärkt exempel som jag tror min lärare på Stockholms Universitet berättade när jag pluggade biologi där. 
 
 
Björkmätare är en fjäril som brukade ha en spräckligt färgmönster i vitt och svart, där vitt var den dominerande färgen. Detta gjorde att de hade ett utmärkt kamouflage eftersom de satte sig på träd med lavar i samma färg. Dock fanns det,vilket evolutionen är beroende av, viss variation även bland fjärilarna där vissa var mer vita än andra, och, mer svarta än andra. När den industriella revolutionen startade dog lavarna ut och träden i området blev svarta av sot blev den svartare varianten allt mer vanlig. En tänkbar förklaring är att de har mindre riska tt bli uppäten av fåglar, eftersom de syns sämre mot trädens bark. 1895 rapporterades det att upp emot 98% av alla fjärilar nu var svarta. Om detta är hela sanningen debatteras här
 
Evolutionen är en pågående process, och med hjälp av fossil kan man spåra utvecklingens olika steg. Och vad gäller frågan om vad som kom först, hönan eller ägget, skulle jag vilja påstå att det är en dåligt ställd fråga. Låt mig förklara. Frågar man enbart efter ägget skulle jag säga, ja, ägget kom först. Dinosaurierna lade ägg långt innan höns fanns till. Frågar man vad som kom först, hönsägget eller hönan, skulle jag svara hönan. Innan det som skulle bli det som skulle deinfiieras som en höna kläckts fanns inte hönsägget. Den första hönan kläcktes ur ett annat ägg, från ett steget-innan-den-sista-egenskapen-på-plats-som-skapade-hönan-ägget.
 
 
Detta är en sådan klassisk bild, som hästmänniskor fått se i alla tider känns det som. Spåren av vår gemensamma anfader går att se, bara vi tar en titt under ytan så att säga. Vi däggdjur har så många likheter som vi inte ens tänker på. Bara det faktum att vi korthalsade människor har lika många halskotor som hästar eller giraffer är ganska fantastiskt. Nu när jag har läst igenom mitt inlägg insåg jag att evolutionsprocessen inte alls var så enkelt förklarat som jag hade tänkt mig, låt mig därför hänvisa till följande Youtubeklipp som är riktigt bra på att förklara processen. 
 
 
Denna video förklarar det naturliga urvalet. När folk säger att starkast överlever har de missuppfattat konceptet lite. Jag skulle snarare vilja säga att bäst anpassad för rådande omständigheter överlever, även om inte det heller är hela sanningen.
  
 
Denna tycker jag bra förklarar evolutionsteorin i sin helhet. Det naturliga urvalet är en del av evolutionsteorin. Den  enda varningen jag tänker ge ut såhär lite förebyggande är att han ger både en och två kängor till en man som hånar evolutionsteorin och försöker motbevisa den, men utan en vetenskaplig metod. Bry er inte om det, klippet är igång om ämnet ungefär en halv minut in.

Kommentera

Publiceras ej