Kort om förgiftningar

0kommentarer

Jag tänkte prata lite kort om förgiftningar eftersom det är ämnet för veckans PBL-fall. Mötte upp med Linnea efter lunchen och så satt vi i bibblan i Undervisningshuset och jobbade. Skrev allt jag kunde från en bok jag lånat som jag nu kunde lämna tillbaka. Den var riktigt bra på vissa områden, bland annat beskrev den hur man får tackla en NSAID-förgiftning, något som gemene man ju inte måste hantera, men som kan vara bra att känna till vid rådgivning per telefon.
 
Inför fallet fick vi utdrag ur forumtrådar där folk frågar det ena och det andra om sina förgiftade husdjur. Oerhört skrämmande. Inte bara det som de fått i sig, men också hur människor väljer att hantera det. Att de hör av sig till ett forum utan krav på expertis istället för att konsultera en veterinär. Svaren är nästan mer skrämmande, där självutnämnda experter ger tips och råd i frågor där de anser sig ha kunskap. Detta är ett farligt felaktigt beteende som potentiellt kan döda ett husdjur.
 
Jag ska kort sammanfatta det ni behöver veta om förgiftningar i några enkla punkter.
 
1) Ta bort djuret från det giftiga så de inte kan få i sig mer av det.
2) Vid misstanke om förgiftning eller intag av olämpligt innehåll, ring en veterinärklinik och rådfråga!
3) Försök inte att behandla djuret själv.Ha det i stillhet, försök inte inducera kräkning och ta det till närmsta veterinärklinik.
4) Choklad, människoläkemedel som Alvedon, Påskliljor, Kylarvätska mm är giftigt för djur. 
 
Tror jag ska ta mig tid och skriva en julartikel om giftiga saker faktiskt. Då blir det källhänvisning och hela baletten!

Kommentera

Publiceras ej