Om djursalonger på färjor...

0kommentarer



"There's a suitcase poking me in the ribs
There's an elbow in my ear
There's a smelly old bum standing next to me
Hasn't showered in a year"

Så börjar Another one rides the bus med Weird Al och den är förvånansvärt lik mina upplevelser från djursalongen på Gotlandsfärjan. Striden börjar redan i den stora lokalen där vi alla står framför Dörren. Dörren som snart skall öppnas och låta oss småspringa längs med en lång gång som slutligen leder upp till färjan. Likt en ninja gäller det att omärkligt smyga sig fram så nära denna dörr som möjligt, och därtill hoppas på att inte bli översprungen utav medpassagerare när Dörren väl öppnas. Vad som står på spel? Den bästa platsen!
Det finns en plats i djursalongen som är rakt fram sett från djursalongens ingång, och där finns plats längs med väggen för kattbur och annan packning så man får någon slags rörelsefrihet med benen, och dessutom är man så långt från de större hundarna som möjligt. Mina erfarenheter säger mig nämligen, att de små hundarna håller tyst på gotlandsfärjan, generellt alltså, och de stora är de som ideligen sätter igång och skäller. Och skäller. 

EN svart bjässe, troligen korsning med björn, går förbi mig och Illidan i gången. Genast börjar två andra hundar skälla och morra som tokiga. Även denna. Så lägrar sig lugnet. Tills en utav de tidigare hundarna åter börjar skälla med ungefär 10 sekunders intervall. Och husse säger: "Nu får du vara tyst förstår du, för vi är på en båt". Hunden fortsätter att skälla. "Tyst". Hunden fortsätter att skälla. Husse sträcker nu sin hand mot hundens nos för att stänga igen truten på den och hunden hugger mot husse. Husse tänker nu låta hunden få fortsätta skälla, för det är helt okej att inte vara tyst på en färja.

Slutligen då, den ultimata fasan, är barnen. Om ni inte visste det redan så kan jag tala om att djursalongen för småbarnsföräldrar fritt kan översättas till "Barnens Zoo". Om ni inte visste det, det ligger ett sådant bland annat på Skansen, med mycket säkrare innehåll, gå dit istället! Ja jag har en fin katt och ja han är snäll och ja han går att klappa, men det betyder ju inte att alla djur fungerar så, långt ifrån! Och dessutom, tänk på MIG, jag vill inte bli störd stup i ett.

Så vad önskar jag om jag fick välja och vraka? Föräldrar, lär er umgås med era barn! Spela ett spel, lek lekar, gå och fika, ha egna djur (??!) men håll dem långt borta från djursalongen. Här finns nämligen en hel drös med djur som inte är lika resvana eller resbekväma som Illidan. Klart man som hund sitter och ger skall stup i ett när man tycker att det är en vansinnigt konstig och ny situation. Kanske har en annan rädd hund varit där resan innan och lukten sitter i fortfarande? Kanske är man katt och har ett tiotal lysna ögon på sig från hundsläktets sida. Jag skulle inte ha något emot två djursalonger. En tyst för katter, övriga djur och en för hundar. Drömma kan man ju.

Kommentera

Publiceras ej