Katt, vaccin och försäkringar

0kommentarer

Idag fick Illidan följa med in till kliniken i sin nya tygbur och sitta inne på vårdavdelningen medan jag jobbade. Han såg ut att ha det ganska okej, när jag smög mig in vid ett tillfällle hade han till och med somnat utanför tygburen. Varför var nu knaskatt på kliniken kan man ju undra. Oroa er inte, det var inget farligt, han var där för lite profylax, det vill säga, förebyggande åtgärder. Idag fick han en vaccination mot kattsnuva och märkte inte ett dugg när han blev stucken. Duktig kisse, gick mycket bättre än sist, då blev han arg. En kollega lyssnade igenom hans hjärta också och hon tyckte att det lät bra, så det var skönt också. Med tanke på allt han varit med om är det skönt att några saker håller!
 
Det finns några saker alla kan och bör göra för sina djur, för att undvika sjukdom, lidande och, om vi nu ska vara helt ärliga och rakt på sak, för att undvika stora ekonomiska kostnader.
 
1. Vaccinera ditt djur. Katt och hund ska vaccineras vartenda år med ett års mellanrum enligt nuvarande rekommendationer. Vissa spexigare vaccin har andra tidsgränser, det får man kolla upp separat. Minns att ditt djur ska in för vaccination en gång per år bara, det är det viktiga!
 
2. Försäkra ditt djur. Veterinärvården får inga skattepengar för att sänka kostnaderna för djurägare. Kort sagt kan det snabbt bli fråga om ganska mycket pengar. Då är det bättre att försäkra sitt djur och betala in en liten summa pengar varje månad än väldigt mycket på en gång.
 
3. Borsta tänderna på ditt djur. Att ta tandsten på klinik kan man göra, men det är också dyrt, och dessutom mår en mun bättre av att alltid vara fräsch och fri från skador.
 
Jag insåg nu att detta inlägg skulle kunna fortsätta i all oändlighet. Vi säger som som såhär, jag får helt enkelt skriva separata inlägg om allt detta vid senare tillfälle. Läser ni detta och kommer på att aj tusan, min katt är inte försäkrad, när var det jag vaccinerade nu igen och usch vad det luktar illa ur min hunds mun, ja då är det hög tid att göra något åt det. Men ja, separata inlägg för dessa ämnen är helt klart värt att ta upp. 
 
Nu blir det dock sova för mig, var så trött tidigare idag att jag somnade strax efter att jag kom hem och vaknade först tre timmar senare.
vaccin, katt, försäkringar, djur,

Kommentera

Publiceras ej