Elfte Luckan: Snö i Skara

1kommentarer

När Fluffigt var på besök här i Skara tog jag en del snöiga bilder, och sen efter att han åkt tog jag några fler bilder efter ännu tyngre snöfall när jag ändå var på väg till skolan för att leta vetenskapliga artiklar. Håll nu i mössan, för här kommer vinterbilder från Skara! Med viss reservation för att alla inte direkt är fotografiska mästerverk, men i alla fall!
 
Istappar ovanför dörren till huset där jag bor. Tro mig, de har växt sig större för varje dag! På flera av gatorna inne i Skara är det varningar uppsatta då det är rasrisk av både snö och is.
 
Jag ser det här fantastiska hustaket från mitt vardagsrumsfönster, och jag vet att det inte går att fånga hur fint det ser ut när snön hänger ner sådär från taket i nattljuset, men jag kan ju få försöka beskriva det i alla fall? Ni får tänka er att det är mörkt och så lyses de upp i ett orange sken från gatlyktorna.
 
Appropå lyktstolpar. Denna bild tog jag under julparaden och jag tycker att Skaras lyktstolpar är jättejuliga och det bidrar helt klart till mysfaktorn här i byn! 
 
En av ruinerna som ligger framför Skara Domkyrka, som de för övrigt håller på att byta tak på, väldigt intressant då taken ju inte hunnit ärga (?) sig och fortfarande är kopparfärgat, inte grönt. Som ni ser här så är det verkligen tjockt med snö på murresterna!
 
På skolområdet. Det Är buskar härunder, jag lovar! bara det att de är översnöade med drygt en halvmeter snö.
 
Appropå täckt av snö. Jag fann denna gamla tågvagn fascinerande. De står uppställda på rälsen vid Skara station om någon är intresserad. Snön ovanpå trät är alltså minst lika högt som trät i sig självt! Det ser ut som att det är vita träklossar som ligger ovanpå de ursprungliga!
 
Det här tornet tycker jag mycket om. Nu syns inte det här, men figurerna har lampor som lyser upp på kvällarna. Denna står mittemot Ica Munken Skara.
 
Close-up på draken, min favorit.
 
Riddaren som vill slåss mot draken. Det ser kallt ut, och dessutom är drakens huvud på andra sidan, virrpanna! Eller så är han en fegis och liksom bara petar på draksvansen.
 
Den fina mysiga bron som går mellan skolområdet och smedjan där vi äter. den är väldigt hal på vintrarna kan jag meddela. Vi går så försiktigt så och känner oss som gamla pensionärer som ojar sig över risken att bryta lårbenshalsen.
 
Här föll snöflingorna tätt! Visst ser det ut som att det ena hästhuvudet har ett horn och är en enhörning?
 
Närbild på enhörningen. Från denna vinkel har den dock tappat sitt horn, men visst är de fina i vinterskrud? Något liknande vill jag ha till mitt framtida hus.
 
Jag mitt i snöiga Skara! God Jul på er, Imorgon är det bara en vecka kvar tills jag får åka hem till Stockholm och träffa familjen igen. Och appropå snö. Är det bara jag som lyckas andas in stora fluffiga snöflingor genom näsan och så kittlas det fruktansvärt mycket? 

1 kommentarer

Mamma

12 Dec 2012 11:14

Åh vilka härliga bilder! Jättekul att få se!

Kommentera

Publiceras ej