Tomt på kliniken

0kommentarer

Ja idag var det inte mycket som hände på kliniken. Vi hade ett fåtal patienter, bara en veterinär och en jätteduktig hovslagare. Bland annat jobbar hon mycket med benkorrigeringar på föl. Ibland händer det att föl föds med allt från felaktiga benvinklar till slappa senor, tänk er förenklat att de kan vara exempelvis hjulbenta, även om det finns massor med olika felställningar som hästar kan ha på benen. Det är en hel vetenskap det där. I vilket fall så hängde jag på henne idag och fick lära mig en hel del nyttigt om bland annat fång och fångbehandlingar. Inte nog med att hästar kan få fång av sitt bete som jag hade koll på sedan tidigare, tydligen kan de få det av allt från felaktig skoning till att ha ätit kallt gräs på hösten o.O! Fång är ett samlingsnamn där den gemensamma nämnaren är hovbensrotation, vilket är hästens yttersta fingerben kan man säga. Anledningen till rotationen kan vara flera.

Imorgon hade jag hoppats på åtminstone en liten operation, men sedan min första vecka har det inte varit en enda, trots att både tisdagar och torsdagar är operationsdagar. Det är lite tråkigt, för där finns så mycket att göra som jag tycker är riktigt intressant. En av mina handledare sa dock att det är på tiden att jag får göra mer praktiskt nu, så förhoppningsvis är det dags att öva på intravenös injektion. Allra helst hade jag velat börja med det inne på operation, för då gör det inget att det inte blir så snyggt. En av de vanligare teknikerna är att man sätter i kanylen först för att därefter sätta i själva sprutan. Tiden däremellan är tiden då blod gärna droppar från kanylen, och är man lite ny och behöver tid på sig, ja då kan det komma fler droppar än en! Vi får se helt enkelt, håll tummarna.

Kommentera

Publiceras ej