Halkkörning

0kommentarer

Fyra elever och ett stycke körskolelärare begav sig idag vid ettiden till Kinnekulle för att köra halka. Vi var två tjejer och två killar, och vi tjejer fick dela på körningen till halkan. Ehm. Fy vad dåligt det gick att köra! Jag vet inte varför, men jag blev nervös. Brukar ju köra med Ellinor, och så två killar i baksätet. Bleh.

Halkan i alla fall var stört rolig! Jag teamade upp mig med den andra tjejen och tillsammans började vi med att uppgiften att i olika hastigheter bromsa i en hal kurva. Vi kan ju sammanfatta den med att såvida man inte håller under 40km/h så är det bara att glömma att man håller sig på rätt sida av vägen. Vår bil hade dessutom något sämre däck än killarnas, så vi drog iväg över den andra körfältet och ut mot skogen. Så snart vi fick torrt väglag under däcken gick det prima att stanna. Vår lilla bil var mycket duktig med en stark motor. Ha! Här behövdes knappt grundgas ska jag säga, den tog sig iväg bara man lättade på kopplingen.

Efter det var det dags för lite fika med macka och paus innan vi skulle göra det absolut roligaste, försöka bromsa rakt fram på torrt och halt underlag, samt på halt underlag med ett hinder på olika avstånd som man helst skulle hinna stanna innan. Innan hindret sattes upp fick vi bromsa i olika hastigheter, och jag ska säga att det svåra med att bromsa är inte att bromsa, det är ju bara att hålla pedalerna hårt nedtrycka tills man står still, utan det var att lyckas ha rätt hastighet! Tusan, hade nästan alltid en 5-10 km/h under det vi skulle ha. Min teori är faktiskt att hastighetsmätaren visar för mycket helt enkelt. När vi skulle köra i 75km/h kom jag upp i 69km/h och fick en bromssträcka på 27 respektive 80 meter på torrt och halt underlag. Vi fick jättemycket beröm för att vi bromsade bra. Däremot var komradiorna väldigt dåliga just när vi skulle köra mot hindret så vi hörde mest: "Bil nummer 3 mummel mummel sprak 35 sprak" varpå vi tänkte, okej, 35 km/h är det väl. Nej, det var avståndet till hindret. Kort sagt så gjorde ju det att vi körde något snabbare än vad vi egentligen tyckte var lämpligt. Vid ett tillfälle när jag hörde att jag fick välja hastighet körde jag i 28km/h och stannade innan hindret. I både 45km/h repsektive 46km/h lyckades jag bromsa och väja undan för hindret istället. Att tillägga är att hindret kom efter en nerförsbacke, och det är gula koner uppsatt som tecken för när man väl får börja bromsa.

I slutet där var det så pass dimmigt och mörkt att man såg kanske tio meter framför sig. Speciellt där bromsövningen på torrt underlag var kunde man inte se konerna förrän precis innan. Man tog ut en ungefärlig riktning, hastighet och så körde man på tills man upptäckte dem igen. Haha, vi hade lite problem att hitta stoppskylten där man ska vänta på nästa ekipage samt där man skulle köra in för halkområdet. Deras stoppskylt är inte en riktig och reflekterar därför inte något ljus!

Jepp, det var dagens sammanfattning. Nu insåg jag att jag visst måste föra lite PBL som jag alldeles glömt bort!

Kommentera

Publiceras ej