Fråga 1

0kommentarer

Jag håller på att arbeta med den första frågan, och det är riktigt segt. Frågorna är kluriga, det är lätt att spekulera i vad man skulle kunna göra, men att sedan hitta referenser som stödjer det man tycker är en annan femma. Första delen på fråga ett var en pina, men nu har jag gjort den tillräckligt klart för att jag ska kunna snygga till den imorgon och sedan anse mig klar med den. Den andra delen på fråga ett tycks mig lite lättare. Bedöm själva, här är de:

Fråga 1

Det är lördagkväll och du arbetar vid ett hästsjukhus. Du är nu på väg hem och tar en sista runda på vårdavdelningen för att se att allt är lugnt. Din uppmärksamma blick noterar att hästen, som opererades för en senskada för tre dagar sedan, inte mår så bra. Den står och hänger i ett hörn och har lämnat allt hö orört. Den verkar inte ha ont i sitt opererade ben men den har lös avföring och är blöt på svansen. Veterinären har för länge sedan åkt hem.

  • Vad kan man ha för funderingar kring detta fall? Varför tror du inte hästen mår bra? Vad gör du? Resonera, motivera och förklara.

Nästkommande dag kommer det in en kolikhäst på jouren. Veterinären står och opererar så du får själv börja prata med djurägarna och titta på hästen.

 

  • Vilka anamnesuppgifter bör du ta reda på?

  • Vilka parametrar bör du undersöka innan du underrättar veterinären? Förklara och motivera. Vilka avvikelser från det normala skulle du betrakta som allvarliga i det här fallet och varför?

Kommentera

Publiceras ej