Fågelunge på tunnelbanan

0kommentarer

Stor dramatik igår. Eller lite i alla fall.
Jag noterade en fågelunge av modell duva som stod precis precis vid kanten på perrongen vid Gamla stan. Den var bokstavligen några centimeter ifrån tåget varje gång det dundrade in ett nytt. Den kunde inte flyga, men hade vingpennor och mamma Duva kom ner och matade den. Jag blev ju ändå lite undrande. Vad gör man, är detta någon fara?

Så jag ringde Hector först, hon visste inte vad man skulle göra, men gav förslag på viltjouren. Dit ringde jag för att fråga, och mycket otrevligt talade de om att dessa duvor kunde trafiken väldigt väl och att det bästa var att inte göra något alls, för den kommer bli flygfärdig så småningom. Personen i fråga hade sett duvor hoppa på tåget för att åka tre stationer där det fanns gott om mat och sedan åka tillbaka hem.

Det är ju jättebra att duvan kommer klara sig och att det inte var frågan om något utdraget lidande.
Jättebra att jag fick lära mig hur man ska göra med duvor i Stockholm eller andra storstäder.
Men varför måste ni vara så otrevliga? varför kan ni inte vara glada över att folk bryr sig och inte bara struntar i djur som kanske lider? Tänk om och tänk rätt är det jag vill säga. Att undervisa någon intresserad kan aldrig bli fel!

Kommentera

Publiceras ej