Lärdomar hitills

0kommentarer

Jag har nu arbetat i tre veckor på djurkliniken och har lärt mig massor, men när jag ändå måste be om hjälp om och Om och OM igen med ett ton saker så känns det verkligen som om jag kan ganska lite. Här är vad jag har lärt mig än så länge:

  • Handduksmetoden. Oumbärlig när man hanterar katter eller mindre fyrbenta djur.
  • Ta in patienter på rum och fråga rätt någorlunda rätt frågor.
  • Använda rakapparaten rätt, har även rakat en kattsvans.
  • Gett magatonibehandling (även helt själv vilket inkluderar RMG s.c.) samt förklarat fortsatt behandling för ägare.
  • typer av vaccin för vilka djur och vilket som skall ges när samt hur man fyller i djurpass.
  • i.m. injektioner på stall på hund
  • s.c. injektioner på råtta, marsvin, kanin, katt och hund
  • Hur man håller i en fågel
  • Hur man håller i alla djur när man hjälps åt på RTG
  • Ställa in RTG för det mesta
  • Förbereda de flesta blodprov samt ta dem. (Tror min lyckasfrekvens på första försöket är lite drygt hälften och jag får blod från ungefär 3/4 av mina försök)
  • Stå i receptionen. Så sent som idag insåg jag dock att jag missat vissa saker jag skulle fyllt i som kunden skulle fått betala för. SUCK!
  • Labb, rutinblodprov samt hantering av serumrör för försändelse till andra labb.
  • Städa burar
  • Packa lite saker inför autoklaven.
  • Klippa hundklor, kattklor (Själv med ägare!) samt fågelklor.
Sen lär man ju sig småsaker hela tiden, såsom allt pyssel man kan göra medan man har lite att göra. Men sen finns det ju massor jag måste kunna göra som jag ännu inte kan. T.ex fånga en fågel och visa hur man ger dem medicin, ge i.m. på djur inför ägare samt ta blodprov bra och snabbt på första försöket. Att kunna RTGa vissa saker själv vore också toppen. Men, men, det kommer lite i taget, så är det väl alltid, och jag har lärt mig massor under den här perioden. Jag satsar på att blodprovet ska sitta inom två veckor.

Kommentera

Publiceras ej