Tandvård - som fungerar

2kommentarer

Nu ska jag försöka blogga med en KIK, dvs en Katt I Knät! Det kan låta enkelt, men en KIK är väldigt lång och det kan göra att vänster arm hålls på plats av kattens långa svans och att höger arm måste försöka vara antingen till höger eller till vänster om tidigare nämnda katts huvud! Jag förstår inte, när de sitter ihopkrupna på någon liten höjd kan de se ut som pyttesmå fluffiga kanintofflor, och sedan helt plötsligt när de ligger i ens knä eller i sängen så sträcker de ut sig och blir flera meter. Minst!

Tandvård var det! Jag har nu här på morgonen suttit och skrivit svar på fråga åtta till och med femton angående tandvård. Jag tänkte få chansen att dela med mig utav lite av det jag har lärt mig och hoppas i och med det i förlängningen på en bättre munhälsa för alla djur och kanske en bättre ekonomi för er som djurägare.

Det absolut bästa är tandborstning, men bara om det verkligen sker kontinueligt! Efterom djurägare har så svårt att fortsätta borsta sina djurs tänder så får man sällan bra resultat. Kasta er inte över hunden katten utan börja med att i korta pass dagligen vänja djuret vid att ni hanterar dess huvud och mun. Klia på huvdet, försök lyfta på läpparna och titta på tänderna. Gör det försiktigt och belöna! Det gör inget att djuret får mat, så belöna med det om det är tillräckligt (vi måste inte få ett överviktigt djur bara för att vi ska träna in ett nytt moment, ge dem från den mat de ändå ska ha OM det fungerar som tillräcklig motivation). När detta flyter smidigt är det dags att introducera beröring på tänderna och en tandkräm. Tandkrämen ska skapa glid och en god smak, och det ska vara en som är gjord FÖR DJUR. Finns på apoteket eller på veterinärkliniker. Det brukar ha någon mumsig köttsmak eller liknande. Låt djuret då slicka i sig lite utav det, försök massera hörntänderna som är lättast att komma åt. Beröm! Beröm med rösten, mat eller godis. Detta kan ta tid, ibland flera veckor, och det är helt okej. Vi ska ju få till stånd en livslång god munhälsa, eller hur? Försök att sakta och över tid vänja djuret vid att fler tänder berörs. När djuret fungerar bra är det dags att introducera tandborstning med tandkräm. Börja då enkelt med att borsta hörntänderna. Beröm! Öva maximalt någon minut i början och när djuret är vant max i tio minuter. Längre än så ska det ändå inte ta i slutändan, det kommer ingen av er att orka med och då blir uppföljningen dålig.

Men det finns ju andra preparat? Jo visst finns det. En stor nackdel är att många inte fungerar alls, och att de flesta tycks fungera bra då de har en god munhälsa som grund, det vill säga efter en profesionell tandrengöring. De kan dock inte få bort redan befintliga problem. Stödpreparaten kan alltså med fördel användas i kombination med tandborstning, men de kan behöva hjälp på traven. Preparat som fungerar (men som fortfarande behöver hjälp i början av profesionell tandrengöring dvs sövning och tandstensborttagning, och senare av tandborstning) är klorhexidinpreparat såsom Hexarinse, vissa tuggben som har en X-form, Rawhidetuggleksaker (pressad hud), vissa speciella tandfoder och zinkpreparat. 

Jag vill även varna lite för alla dessa ätbara produkter. Det är en extra kalorikälla hur man än vänder och vrider på det. Ett foderbyte till tandfoder kan mycket väl fungera, men vissa djur behöver en annan typ av foder som det fungerar väl på normalt, eller som det behöver på grund av sjukdom. En tandborstning ger ju även chans till att få umgås med sitt djur! Lycka till!

2 kommentarer

Åsa

09 Jan 2012 08:38

Tjingeling!

En liten fråga bara: Vilken litteratur om djurens tandvård kan du rekommendera?

Ardente

09 Jan 2012 16:21

Hej!



Vi har faktiskt inte haft någon specifik litteratur om enbart tandvård. Om du är intresserad utav det har jag däremot en del artiklar och faktablad som vi har använt under utbildningen som kanske kan vara av intresse. Några är på svenska men de flesta på engelska.



Det är bara att maila mig på [email protected] om du är intresserad!



Den litteratur jag kan rekommendera för en vanlig djurägare är Hundens sjukdomar respektive kattens sjukdomar. Tror ica-förlaget ger ut dem. det är lite fakta om allt och så vet man vad saker och ting heter så man kan söka sig vidare.



Själv använder jag mig utav BSAVA textbook of veterinary nursing 5th Edition. De tar upp häst, hund, katt och exotiska djur och har ett eget kapitel om tandvård. Kan vara oerhört intressant även för den som inte arbetar inom yrket.



Jag hoppas det har hjälpt lite, och maila gärna om du vill ha pdf:erna!

Kommentera

Publiceras ej