Tänder och Anders Hallgren

0kommentarer

Tandövningarna idag var väldigt givande. Vi fick röntga djurskallar och vi fick till väldigt bra vinklar. Dessutom fick vi framkalla dem för hand vilket var jätteskoj. En och en halv minut i framkallningsvätskan, några dopp i vatten och så en minut i fixeringsvätskan. Vi testade även att manuellt skrapa bort tandsten och att göra en munhåleundersökning på rävhuvuden och katthuvuden. Min räv hade massa konstiga fel som nedslitna insiciver i underkäken, tandfrakturer, hål till pulpan samt två bifurkationer. Lite äckligt är det dock alltid att arbeta med kadaver. Dels så luktar de död, så är det bara, och just dessa rävhuvuden har varit frysta i omgångar under flera år. De tas fram för munhåleundersökningar och sedan fryses de in. Bra att de är gamla, det var innan dvärgbandmasken kom hit. Det andra som inte var något för de svaga var det faktum att det rann ut någon form av smältvätska ur rävens näsborrar när jag lade huvudet på sidan.

Anders Hallgren då. Suverän föreläsare och underhållare. Jag är positiv men väljer att förhålla mig något skeptiskt till en del av det han säger. Jag är inte lika kunnig inom hundområdet som jag är inom kattområdet skulle jag vilja säga, och jag försöker att inte låta mig dras med åt något håll ännu. Det jag tänker på som jag var lite skeptisk emot var att han sa att många hundar hade muskel, skelett eller ledproblem och att man kunde gå till kiropraktor eller massageterapeut. Flera gånger nämnde han schäfrar han haft som patienter. Då kan inte jag låta bli att tänka att det första man gör är att gå till en veterinär för att utesluta sjukdom och ta en eventuell röntgenbild? Just schäfrar med rörelsestörning, smärtpåverkan eller dylikt ligger det ju nära till hands att misstänka problem kring länd- och/eller bäckenområdet. Det andra vi tänkte på jag och Hector var att han pratade en massa om olika fodertillskott för att ändra beteenden hos hundar då det påverkade ämnen i hjärnan. Det kan det mycket väl göra, men jag skulle gärna vilja se de vetenskapliga bevisen för det innan jag börjar rekomendera mina framtida patienters ägare att köpa det ena eller andra preparatet. Jag tror, liksom Hector som väldigt ofta läser mina tankar, att EoD:arna och Dss:arna måste ha sett så fruktansvärt olika på den här föreläsningen. Hur som helst otroligt spännande infallsvinklar!

Kommentera

Publiceras ej