Läs bloggen Valporama

0kommentarer

Valporama är en blogg som handlar framförallt om hundavel och genetik, och är den enda (!) blogg som jag prenumererar på. Jag har säkert skrivit det förut, men den är så bra just därför att den allt som oftast har med källor till de påståenden som diskuteras. Kortfattat, det är inte bara bloggerskans åsikter utan det är resultat som presenteras som sedan diskuteras.

Idag publicerades ett inlägg om jordbruksverkets utredning inför en ny djurskyddslag. Det är en hel del text att läsa igenom om man ska sätta sig in i hela rapporten, men hundavelsdelen har Valporama sammanfattat de viktigaste tankarna. Så, jag uppmuntrar er gärna att gå in och läsa det inlägget som ni hittar här. På den sidan finns även en länk till själva dokumentet.

Jag blev själv positivt överraskad. Här kommer det fram sådant som jag misstänkt hela tiden, att djurägare och vanligt folk i övrigt har blivit så vana vid hur våra djur ser ut att vi kan tycka att sjuka utseenden eller beteenden är att betrakta som normala. Främst tänker jag på de enklaste exteriöra avvikelserna såsom överflödig hud (Shar Pei) eller de kortnosiga där man riktigt hör hur de låter när de försöker andas. Det finns givetvis mer dolda fel som är svårare att känna till och ta på allvar, som höftledsproblem eller genetiska defekter som orsakar sjukdom. Det syns inte på samma sätt utanpå djuret. Jag som är kattfantast tänker också på hur det börjar dyka upp konstiga raser som förutom ett unikt yttre även kommer med, eller kan komma med dolda defekter. Här tänker jag på munchkinkatterna (korta ben, en form av dvärgväxt) eller Scottish Fold som har vikta öron och en broskdefekt om jag inte missminner mig. På sidan katter.nu som inte är den mest seriösa sidan står att läsa: "Scottish fold måste paras alltid med katter som har normala öron, då det annars kan ge ungar missbildade leder och broskvävnader i bakparti och svans.". Det känns inte riktigt okej. Bland katter har vi också raser som anses normala eller sjukdomar som inte märks, såsom perser och exotic med komprimerade andningsvägar, sphynxen som saknar hår och kan skada sitt skinn eller frysa, samt vissa genetiska sjukdomar som förekommer i högre utsträckning inom vissa raser eller dövhet som är kopplat till den vita färgen.

Det var det hela. Läs gärna på Valporama, bloggen är super!

Kommentera

Publiceras ej