Kostnaden för ett körkort

1kommentarer

God morgon denna dag före dopparedan!
En hel del har undrat hur mycket ett körkort går på, och som vi alla vet är det ju ytterst individuellt hur många körlektioner man behöver. Det bästa är ju att kunna mängdträna hemma, för då sätter sig den nya kunskapen och det hela blir snabbare automatiserat. Jag hade massor av hjälp från morbror Anders i början, så det riktigt svåra för mig, att manövrera själva bilen och lära mig växla, det var redan klart när jag började på körskolan i Skara. Motorstopp har jag haft problem med hela vägen, men det har börjat släppa nu. Mitt andra viktiga tips är att hitta en bra seriös trafikskola. Det verkar som om vissa faktiskt har kvar eleverma längre
än nödvändigt och inte ger dem rätt förutsättningar för att lära sig det de ska.

Okej, min budget för att ta körkort var satt till 20'000 kronor. Tack vare mitt sommarjobb på en djurklinik hade jag lagt undan pengar till detta. De kostnader som uppkom för mig var följande:

Handledarutbildning 500
Första lektionen i Skara 430
10 lektioner à 860 kronor = 8600
Teorifrågor. Ett program jag tränade med hemma 300
Halka 1700
Riskettan 600
Lån av bil till uppkörning och lektion innan 1000 
Uppkörning och teoriprov 920
Körkortstillverkning och fotografering 230
Lån av bil till uppkörning och lektion innan 1000
Halka 1700
Riskettan 600
Handledarutbildning 500
Teorifrågor 300
(Adressändring för att få körkortet till Stockholm) 320
Första lektionen i Skara 430
10 à 860 = 8600
Uppkörning och teoriprov 920
Körkortstillverkning och fotografering 230
(Adressändring för att få körkortet till Stockholm) 320
TOTALT: 14600

Alltså gick jag under min budget med 5400 kronor! Mycket härligt. Jag tror man ska vara beredd att lägga ungefär 15000 kronor på sitt körkort. Det är så många avgifter som man behöver betala, och om man bortser från kostnaden för själva körkortet och eftersändningen så hamnar vi ändå på 5250 kronor som inte år att komma undan. 

Nu ska jag hoppa in i duschen. för Fluffigt bara väntar på att få slå in mina julklappar och födelsedagspresenter! När man har en sådan liten lägenhet som han har kan man bara gömma sig på ett ställe, och det är i badrummet!

1 kommentarer

Anonym

23 Dec 2011 23:15

Anledningen varför vissa körskolor kanske vill hålla vissa elever längre är för att missar för många elever uppkörningen så mister körskolan sitt medlemskap i str.

Kommentera

Publiceras ej