Julstämning!

0kommentarer

Det blev en liten eftermiddagslur till Hectors stämningshöjande julspellista! Efter en stunds lyssnande kunde jag inte låta bli att få lite julstämning och satte igång med att pynta rummet och lägenheten. Julbockarna fick stå i vardagsrummet, stjärna och julgardiner är upphänga i fönstret och på dörrhandtaget till mitt rum hänger julstrumpan min mormor stickade till mig för tjugoen år sedan. Det vet jag, för årtalet 1990 är påstickat på den. 

Oh, just ja! Jag tänkte att det helt klart är dags för en ny bloggtradition här. Varje dag i december tänkte jag försöka hitta en ny jullåtstext. Idag blir det Nu tändas tusen juleljus med tanke på all ny belysning som har satts upp hemma hos mig och Hector.

Nu tändas tusen juleljus
på jordens mörka rund,
och tusen, tusen stråla ock
på himlens djupblå grund.
Och över stad och land i kväll
går julens glada bud,
att född är Herren Jesus Krist,
vår Frälsare och Gud.
Du stjärna över Betlehem,
o, låt ditt milda ljus
få lysa in med hopp och frid
i varje hem och hus!
I varje hjärta armt och mörkt
sänd du en stråle blid,
en stråle av Guds kärleks ljus
i signad juletid!
Nu tändas tusen juleljus
på jordens mörka rund,
och tusen, tusen stråla ock
på himlens djupblå grund.

Och över stad och land i kväll
går julens glada bud,
att född är Herren Jesus Krist,
vår Frälsare och Gud.

Du stjärna över Betlehem,
o, låt ditt milda ljus
få lysa in med hopp och frid
i varje hem och hus!

I varje hjärta armt och mörkt
sänd du en stråle blid,
en stråle av Guds kärleks ljus
i signad juletid!

Kommentera

Publiceras ej