Recept - Tekakor med Vetekli

0kommentarer

Jag lovade tidigare i veckan att när jag gjorde mina tekakor igen så skulle jag publicera recept och tillvägagångssätt på bloggen, och nu är det dags! Det här receptet är taget ifrån Rutiga Kokboken (2006) Ica Bokförlag. Jag har halverat deras recept då jag gör mycket mindre tekakor än de.

Ytterligare ett plus med att baka just det här brödet är att det är superenkelt och det är billigt. Bra för studentplånböcker med andra ord.

Tekakor med Vetekli 12 stycken

Ugnstemp: 225 grader Celsius i ca 6 minuter

50 g margarin eller smör
2½ dl mjölk
25 g jäst för matbröd
½ tsk salt
½ tsk socker
1 dl vetekli
ca 6 dl vetemjöl

Förutom det ni ser ovan har jag en speciell degbunke, träsked, bakduk och en kavel.


Börja med att smälta matfettet i en kastrull. Då alltsammans är smält hälls mjölken ner i kastrullen. Blandningen skall bli fingervarm. För att enkelt ta reda på när blandningen är det, stoppa ner ditt lillfinger i vätskan. Om det inte känns varm, och inte känns kallt, utan alldeles lagom, då är det fingervarmt.


Jästen smulas sönder i en bunke. Häll i lite av din mjölk- och margarinblandning i bunken och rör om tills jästen är upplöst. Häll därefter i resten av vätskan.


Häll i salt, socker och vetekli och rör om. Då bör det se ut som bilden här ovanför. Nu är det tid att börja blanda i mjölet. Häll i början i en dl åt gången men när degen börjar tjockna har du i lite i taget.


När degen släpper ifrån kanterna har du arbetat in tillräckligt med mjöl. Lägg en bakduk över bunken och låt den stå och jäsa i en halvtimma. Din deg bör ha blivit dubbelt så stor.


Mjöla din arbetsbänk och ta fram kaveln! Börja med att knåda degen lite och kavla därefter ut den till en höjd av en centimeter.


Använd en tekopp eller varför inte en stor rund pepparkaksform och skär ut dina tekakor. Mina tekakor är nästan en decimeter i diameter.


Smöra en plåt eller lägg bakplåtspapper på. Placera ut dina tekakor på så sätt att de har plats att jäsa. Lägg över en bakduk och lämna dem ifred i ytterligare en halvtimma. Passa på att sätta på ugnen på 225 grader Celsius.


Placera plåten mitt i ugnen och låt dem stå inne runt sex minuter. Om du är osäker kan du använda en baksticka så märker du om de är kladdiga i mitten. När de är klara, ta ut ur ugnen och njut! Ätes med fördel varma och de går dessutom bra att frysa in.

Kommentera

Publiceras ej