I stallet med skolan

2kommentarer

Fredagen med skolan avslutades perfekt med lite hästhantering fram till lunchtid. Efter en enormt lång föreläsning fick vi testa att hälsa på hästarna, leda dem, springa med dem, rykta, kratsa hovar och om tid fanns, träna på hästens exteriör. Allt detta låter ju busenkelt för de av oss som är hästvana, men nu ska vi lära oss att utföra dessa moment på människors privata hästar som kommer att vara sjuka.

Föreläsningen tror jag gick ut på att vi ska veta att vi kommer att dö om vi någonsin är i stallet tillsammans med en häst. Vi har fått veta att vi kan bli klämda, skrämda, sparkade, bitna, inträngda, översprungna, uppätna, nerslagna och dö av ren utmattning. Efter en timma av föreläsningen undrade jag hur jag har lyckats överleva så länge som jag har i en stallmiljö.

Efter lite fika delade vi in oss i grupper och valde ut en trevlig ponny, jag fick inte skäcken jag ville ha, snyfft, och började borsta, känna puls och så småningom springa med dem. För er som inte vet det så är det vanligast att man när man leder hästen håller grimskaftet med två händer medan man i traven växlar till att hålla med endast höger hand. Hästen skall springa på en rak linje och sedan gå ner till skritt, vända tvärt, komma fram i trav igen och springa rakt tillbaka. Traven efter ett böjprov måste komma med detsamma, och grimskaftet skall inte vara spänt då hästens måste få fritt spelrum för sitt huvud. Ridskoleponnyer är sammanfattningsvis ganska sävliga. Jag tror merparten av oss får en chock när vi kommer få springa med hästar i tävlingskondition!

2 kommentarer

Mamma

24 Sep 2010 15:57

Vill minnas att du har hästrädda klasskamrater, hur klarar dom av det här?

Tror jag får ta ett allvarligt snack med föreläsaren som försöker skrämmas på det där sättet...

Det är bara att sjunga för hästen och "knacka" på halsen, då klarar man allt! Åtminstonde funkade det på Ond-ine..... Hur ont hon än hade bremsade jag/vi aldrig!

Puss puss!

Ardente

24 Sep 2010 21:28

Ja vår lärare visade ju oss lite lugnande tekniker, finns bland annat ett halsgrepp man kan använda.



Men ja, jag tyckte personligen att föreläsningen var väldigt negativ. Visst, hästar är stora djur och mycket kan hända, men om man går och oroar sig för allt det där så blir ju vem som helst nervös. Många hästvana liksom jag själv (tror jag) skakade av sig det mesta och kunde själv räkna ut vad som var lite väl hysteriskt.



Ett klockrent exempel: Om hästen lyfter hoven är det en varningssignal till att den tänker sparka. Vår föreläsare glömde nämna, vilket jag m.fl. påpekade därefter, att hästen kan vila benet, låtsassparkas, t.ex ridskolehästar, den kan sträcka på benet eller till och med vilja hjälpa till att lyfta upp hoven när man ska kratsa!

Kommentera

Publiceras ej