Tenta var det ja

0kommentarer

Ja jösses, jag måste ha varit bra förvirrad igår, för jag glömde helt och hållet bort att rapportera om tentan! Det är vår andra tenta i ordningen och detta var en salstenta som vi satt i aulan och skrev allesammans. Den var i tre delar beroende på vilket betygsteg man siktade på. Sorgligt nog känner jag att del 4 och del 5 antagligen gick bättre än del 3 på det hela taget. För att de ens ska bry sig om att rätta vidare en svårare del måste man ha åtminstone 90% rätt på den/de föregående delarna. För att få godkänt på en del ska man ha minst 75% rätt.

Min typ av hatfrågor kom och de var tretton till antalet. Påståenden där man endast ska svara om det är rätt eller fel. Jag avskyr det! Om jag åtminstone fick motivera till varför jag svarat som jag svarat! Jag vet redan nu att jag kommer få fel på en fråga om fåglars lungsäckar. Jag minns inte den exakta frågeställningen men jag vet att den ska gå ut på att man ska förstå att gasutbytet INTE sker i dessa säckar utan enbart i lungorna. Det vet jag, men min tolkning av det hela är att lungsäckarna hjälper till med gasutbytet på så sätt att de låter fåglars lungor utnyttja luften maximalt genom att de kommer få nyttja den två gånger med hjälp av luftsäckarna. Suck.

De har tre veckor på sig att rätta tentan, och innan dess har vi hunnit ha del 2 på anatomi och fysiologi. Den är om knappt två veckor, men är å andra sidan betydligt mindre i sin omfattning.

Kommentera

Publiceras ej