Husdjurens Anatomi och Fysiologi

2kommentarer

Idag började vi officiellt med den nya kursen som heter Husdjurens Anatomi och Fysiologi. Som jag förstod det är tanken att vi främst ska lära oss hur friska djur ser ut och fungerar så att vi senare kan lära oss känna igen och veta hur sjuka djur fungerar.

På lektionen idag körde vi igenom 6h schemalagd tid på ca 2½h. Vår lärare pratar fort! När hon frågade om hon pratade för snabbt hann vi inte svara "ja!" förrän hon frågade om hon pratade för långsamt då vi resolut ropade "NEJ!".

Idag har vi löst gått igenom de fyra vävnadstyperna, bindväv, nervvävnad, muskelvävnad och epitelvävnad. Jag kan ha fel nu, då blir det pinsamt, men det är bara att rätta mig. Blod ingår för övrigt i bindvävnad i just den här grupperingen men det förekommer tydligen att den kategoriseras som en egen grupp. Vi fick även hemläxa att öva på de muskeldelar vi skall få se under dissektionen imorgon. Återigen blir det på kaniner. Jag minns inte om jag nämnt detta tidigare, men kaninerna är sådana djur som skulle ha avlivats ändå, alltså inte för just vår dissektion. De bor på en kaninfarm och de djur vi använder är sådana som av någon anledning sållats ut. De avlivas på det sätt som vår veterinär förklarade var det mest humana, med ett snabbt slag mot nacken/huvudet om jag minns det hela rätt. Kan vara bra att veta om man som jag är ytterst kritisk mot djurförsök och avlivningar i onödan.

2 kommentarer

sandra

04 Oct 2010 21:35

yey nu har jag läst! alla tummar upp :) de blir med spänning som jag går vidare med nästa kapitel imorgon!

Ardente

05 Oct 2010 08:16

Yay!

Du får tala om vad du tycker sen! Man kan skapa konton och skriva en kommentar om man vill (och rösta vilket är ännu bättre och viktigare) Haha, då får jag min dom. Skriv jättegärna ner om jag har faktafel.

Kommentera

Publiceras ej