Har det gått sju starur ännu?

0kommentarer

Grus har jag skådat, som ligger utspritt på den torra solbelysta asfalten. Här och var ses ännu mörk väg som täcks av smältvatten. Högarna av snö tycks porösare och i nedförsbackarna rinner små, små vattenbäckar. Jag kan höra dem porla om jag riktigt anstränger mig, inom mig i alla fall.

När jag var på väg hem ifrån skolan alldeles nyss, efter att jag varit på gymmet ska tilläggas, så hade den isiga vägsträcka jag gått på någon timma tidigare förvandlats till något som påminde om en medelstor insjö! Då började jag tänkte på något som min mor tidigare den här veckan sagt till mig. Att det ska gå sju starur innan det blir vår. Ett starur är en gotländsk tidsperiod som börjar då stararna återvänder från varmare länder, vilket brukar vara någonstans i februari. Därefter skall det åter börja snöa, med några flingor eller snöstorm, sju gånger, innan våren är kommen på riktigt.

Jag har inte hållt räkningen, men jag kan väl få hoppas ändå, att det är dags för våren på riktigt nu.

Kommentera

Publiceras ej