Dubbel Ordchans

5kommentarer

Ett längre uppehåll har det varit i Dagens ord, så idag tar jag igen det genom att ge er Dubbel Ordchans! Eller åtminstone fyra extra ord. Själv hade jag 9/10 rätt, så sätt igång och gör testet Ni också. Det är jättebra träning inför högskoleprovet. Jag ska inom den närmsta framtiden försöka få fram bra övningar i de andra momenten också, som får plats i något vettigt format här på bloggen. Det största dilemmat tycks för mig vara att prioritera rätt så att det blir gjort.

1. Kiropraktor
a) talproblem
b) ryggbehandling
c) lässvårigheter
d) minnesförlust
e) hetsätning

2. Federalism
a) fåmansvälde
b) delstatsbildning
c) människoförakt
d) maktställning
e) expertstyrt samhälle

3. Kyffig
a) sällsynt
b) rymlig
c) stabil
d) slapp
e) trång

4. Infanteri
a) hemlig förening
b) armé till fots
c) formell grupp
d) armé till häst
e) grupp av ombud

5. Knata
a) småkoka
b) gå fort
c) täcka över
d) glittra
e) explodera

6. Auktorisera
a) ge tillstånd
b) få erfara
c) härröra ifrån
d) strunta i
e) sätta igång

7. Succession
a) fördel
b) tvist
c) motiv
d) följd
e) straff

8. Egal
a) ointresserad
b) intresserad
c) likgiltig
d) förbryllad
e) besviken

9. Kupidon
a) uppdragsgivare
b) filmassistent
c) som tror sig veta mer
d) kärleksbarn med vingar
e) medlem av viss sekt

10. Hutlös
a) ärlig
b) oförskämd
c) harmlös
d) småsjuk
e) illa omtyckt

Facit finner du här: 1b 2b 3e 4b 5b 6a 7.d 8.c 9.d 10.b

5 kommentarer

Ida

11 Mar 2010 11:22

9/10 jag också....

älskar dethär... känner mig så sjuuukt duktig när jag klarar så många :P

Mamma

11 Mar 2010 18:02

Kiropraktor är väl ändå den som behandlar ryggen...?

När kommer mitt favoritord som inte en människa vet vad det betyder; Dalkjusa?

För övrigt hade jag bara 8 rätt vilket är direkt pinsamt! Beukar ju kunna alla..... :(

Ardente

11 Mar 2010 20:53

Det är ju jättebra ;) Du hade klarat högskoleprovets orddel galant ^^

Ardente

11 Mar 2010 23:08

Jo, jag reagerade också på det, att en kiropraktor är den som behandlar. Enligt wikipedia ska det heta "kiropraktiker" om den som behandlar. Ja jösses, man får försöka ta det på att man kan delar av ordets betydelse.

Mamma

12 Mar 2010 10:18

Vill bara påpeka att jag hade alla rätt på orddelen när jag skrev högskoleprovet...! Det jag körde på var tabeller och diagram.

Kommentera

Publiceras ej