Spelrecension - My horse and me 2

0kommentarer

Någon gång för ett tag sedan fick jag för mig att jag ville spela djurspel till skillnad mot de fantsyinspirerade spelen jag brukar hållas med. Lite besviken har jag blivit, för det märks att företag inte har råd att göra riktigt bra spel till en så liten publik som djurintresserade datorspelande personer utgör. Ett litet försök till att hitta djur- och framförallt hästspel har jag i alla fall gjort, och här kommer det första.

My Horse and Me 2.

Handling: Du spelar som huvudpersonen Emma som kommer till sin farbrors gård som har ekonomiska problem. Din uppgift är i huvudsak att träna och sköta om din häst så att ni kan vinna fälttävlingar och därmed tjäna in pengar till gården.

Spelmoment: Det huvudsakliga momentet är givetvis att tävla i de tre olika disciplinerna dressyr, hoppning och fälttävlan. Förutom detta kan du ta ridlektioner, spela olika småspel som du kommer åt i ridområdet, sköta och fodra din häst samt byta utrustning på dig själv och din häst. Fler småspel och mer utrustning blir upplåsta ju fler utmaningar du klarar av.

Kontroller
: Jag styr med tangentbord och mus. Piltangenterna används för att svänga samt att ändra hastigheten framåt med. Generellt har man dålig styrförmåga i spelet. Karaktären tenderar att glida över marken och speciellt på gården och i stallet kan det vara riktigt knivigt att ta sig fram. Att man inte kan ändra sin vy bidrar till att momentet att ta sig ut ur stallet sedan man skött om sin häst till en egen utmaning.

Grafik: Lite kantigt. Härliga färger för en typisk tjej i dagens samhälle. Mycket variation finns att välja på när man skapar sin karaktär och häst såväl som utrustning till hästen och kläder till Emma. Detta uppskattas säkerligen av målgruppen. Hindrena är välgjorda och det är roligt att rida omkring på terrängbanan på tävlingar. Publiken är dock tvådimensionell generellt och är riktigt trista åskådare!

Slutsats: Ett för mig inte utmanande spel men antagligen perfekt för en person i åldern 7-13 år, även om jag då misstänker att de skulle ha svårt att styra sin karaktär ibland. Om man tycker om att pyssla runt med utrustning och spela småspelen kan man ha mycket roligt, och dessutom kan man ju låta kompisar vara med och testa, även om det inte går att spela regelrätt multiplayer. Tävlingsmomenten blir lätt enformiga, det är lite för mycket av samma sak. Man vinner en tävling, sedan hem och få upp hästens värden och så iväg på nästa tävling.

Försäljningsplats: Här kan ni hitta spelet. Det kostar 49kr.

Betyg: 2/5 hästskor

Kommentera

Publiceras ej