Recept - Ugnsgratinerad falukorv

2kommentarer

Det är på tiden att jag börjar lära mig att laga mat ordentligt, snart kommer jag ju förhoppningsvis vara studerande i Skara, och då finns det minsann ingen Fluffigt som kan servera mig middag! Dessutom har jag börjat tycka det är riktigt roligt med matlagning sedan jag fick vara ensam hemma lite, så hädanefter kommer jag försöka mig på lite olika rätter, och de som är lämpliga för studenter publicerar jag här. Mycket nöje.

Ugnsgratinerad falukorv med pulvermos

Ugnstemp 225 grader Celcius i ca 20 min

*En falukorv, rak eller i ring spelar ingen roll.
*En gul lök
*Ett äpple av valfri sort. Själv föredrar jag gröna eller röda.
*En tomat
*Pulvermos. Som med fördel kan göras om till broccolimos. Koka helt enkelt broccoli i vattnet och blanda därefter i pulvermoset. C-vitaminrikt så det skriker om det!

Börja med att skiva löken, äpplet och tomaten i tunna skivor.
Kom ihåg att skära bort kärnhuset på äpplet.



Lägg upp falukorven i en gratängform och skär skåror i den med ca 2cm mellanrum. Gör inte misstaget att göra skårorna för grunda, utan skär ner till två tredjedelar av korvens höjd. Stoppa springorna växelvis med lök och äpple, samt lök och tomat. Är man riktigt envis går det nog att få ner lök, äpple och tomat i en springa. Lägg de överblivna grönsakerna runt korven i gratängformen.



Hyvla ost med osthyvel, själv använder jag Klosterost denna gång, och lägg över korven. Gör inte misstaget att hänga över för mycket på sidorna, utan lägg hellre osten ovanpå. När osten blir varm kommer den att smälta, och i sådana fall rinner den av korven.



Nu är det dags att placera formen i ugnen som skall stå på 225 grader Celcius. Runt 20 minuter bör den stå inne. När osten antar en gyllene brun färg vet du att den är klar. Serveras med fördel med riktigt potatismos, eller som jag gjorde, med pulvermos, som kan göras om till broccolimos.



Nu är du allt bra stolt va, mamma?
Kram

2 kommentarer

Fluffigt

26 Jan 2010 23:55

Wow, det ser sjukt gott ut!

Anonym

27 Jan 2010 09:42

Jajamensan, alldeles som vanligt är jag såå stolt över dig!! Och broccoli-mos... det är många vuxenpoäng det..!

Kram från Mamma

Kommentera

Publiceras ej