Recept - Linas Plättar

0kommentarer

Jag hann inte lägga upp det här inlägget igår, för jag mer eller mindre somnade efter maten. Idag är det dock dags! Plättreceptet är min sambos, men namnet har plättarna fått efter min arbetskompis som älskar när jag tar med dem som matlåda så att hon kan få nalla!

Linas Plättar 3-4 personer

9 dl mjölk
4½ dl mjöl
4 ägg
en nypa socker
en smula salt

Börja med att knäcka äggen och lägga dem i en bunke. Jag häller i några dl av mjölken, saltet och sockret och blandar. Därefter häller jag i mjölet, lite i taget och häller allteftersom i mer mjölk. Poängen är att man vill få smeten så klumpfri som möjligt. Låt smeten stå i minst en kvart, men gärna en halvtimma. Detta är tricket för att de ska bli lättare att steka senare.


Investera i en rejäl gjutjärnspanna, de är bäst. För tillagningen har man två alternativ. Antingen kan man ha i en dropa flytande margarin innan häller i smeten i stekpannan/plättlagget, alternativt ha smält margarin innan och haft i pannkakssmeten. Det behövs i regel inte margarin för varje plätt, man märker när de börjar fastna, om de gör det alls. Jag ber om ursäkt för den smutsiga spisen.


Färdiga att servera! Över 70 mumsiga plättar att hugga in på. Serveras med fördel med drottingsylt.

Kommentera

Publiceras ej