Handtvätt och Spruthantering

1kommentarer

Dagens eftermiddagslektion var riktigt rolig!
Vi började med att få testa hur väl vi egentligen får bort smuts när vi tvättar händerna samt sedan testa på en teknik för hur man bör göra när man tvättar sina händer. Först gned vi in händerna med en kräm som lyser upp i UV-ljus. När den hade torkat in tog vi och tvättade händerna som vanligt för att sedan gå bort och sticka in händerna under UV-lampan. Det av krämen som inte var borttvättat kom att lysa blått. Fantastiskt nog hade jag inte kvar något mellan fingrarna vilket jag direkt trodde att jag skulle falla på, utan istället var mina svaga punkter runt och under naglarna samt tummens ovansida och området mellan tummen och pekfingret.

Detta är en plansch jag hittat via googles bildsökfunktion och sedan modifierat. Den visar en bra teknik som bygger vidare på den vi lärde oss. Tvätta händerna, men bara vid synlig smuts! I annat fall torkar man ut dem, och torra spruckna händer är en perfekt miljö för mikroorganismer att fästa vid.

Efter handtvätten fick vi öva på riktigt svåra och mycket roliga saker. Att få upp vatten samt olja i en spruta, få dessa luftbubblefria och i rätt mängd. Det låter enkelt, men det är det inte. Man ska öppna alla förpackningar så att sprutan och kanylen eller kanylerna behålls så sterila som möjligt, och när man väl ska dra upp vätska eller mäta upp mängden gäller det att få bort alla luftbubblor som oundvikligen kommer att dyka upp. Vi testade också att med en hand som håller i sprutan sticka in den i en låtsasvävnad, dra tillbaka kolven för att kontrollera att vi inte stuckit i ett blodkärl, och sedan trycka in vätskan. Det låter enkelt, men det är det absolut inte. Det vinglar och går långsamt nu i början när man inte är van vid att arbeta med ett enhandsgrepp, och lägg sedan till faktorn att vi ska sticka djur som inte alltid kommer sitta stilla!

1 kommentarer

Mamma

11 Dec 2010 09:20

Handtvätt inför operation är ännu häftigare! Det gör man tre(3) gånger efter varann i ett speciellt mönster och när torkningen är avslutad följer tre (3) handspritningar och lufttorkning... Största orsaken till varför jag inte blev opsyrra; mina händer klarade inte de frekventa tvättningarna!

Kommentera

Publiceras ej