Recept - Fluffigts korvstroganoff med chilismak

0kommentarer

Nu när det inte är så långt kvar innan jag måste klara mig själv därborta i Skara har Fluffigt lärt mig en del av hans recept. Idag har jag tillagat och ätit utav hans korvstroganoff. Mycket färgglad och god. Detta kommer bli perfekt studentmat som ger många matlådor.

Fluffigts korvstroganoff med chilismak 5-6 personer

2/3 korvring
1 gul lök
500 g finkrossade tomater med chilismak
1½ dl Ica Hot Chili
2 dl matlagningsgrädde
grillkrydda
cayennepeppar

Vi ska bara använda 2/3 av korven, men nu vet ni i alla fall vad jag menar med en korvring.


Skär korven i 1½ cm tjocka skivor och stapla därefter fyra stycken på höjden. Skär dem nu i tre delar på längden som ni kan se på bilden. Börja stek korven i stekpannan på medelvärme. Den skall inte få färg på samma sätt som när man bara skall steka den och servera.


Medan korven steks skivar du löken. Skär först skåror upp mot roten på löken som i detta fall vätter mot min hand. Därefter kan man enkelt skära längs med löken som ni ser på bilden och få bra skivor.


När korven fått en smula färg och löken är färdigskivad kan man putta upp korven mot stekpannekanterna med stekspaden. Där det är tomt i stekpannan är där löken strax skall få plats. Om man gör som på bilden och bara låter den del av stekpannan där löken skall ligga vara kvar på plattan kommer inte korven att fortsätta stekas lika intensivt som löken.


Sådär, i med löken och stek den tills den blivit gul. När så skett kan man börja röra ihop korv och lök.


Nu är tid att ha i grillkrydda och cayennepeppar. Grillkryddan skall vara som en tunn matta över korven och löken medan cayennepepparm används mera sparsamt. Mellan 1-2 kryddmått skulle jag rekomendera, ju mer cayenne desto starkare smak.


Häll i Icas Hot Chilisås. Viktigt att det är just det märket. För att få ut det sista i flaskan kan man fylla på med lite vatten och skaka runt och därefter hälla i det i stekpannan. Det överflödiga vattnet kommer att koka bort.


Finkrossade tomater med smak av chili eller vanliga krossade tomater, det väljer du själv. Häll i det bara! Nu skall såsen sjuda en smula. Vill ni ha pasta till maten är det en god idé att börja koka upp vatten ungefär nu.


När såsen börjat sjuda är det dags att ha i matlagningsgrädden. Blir såsen för tjock kan man ha i en skvätt till och vice verca. Det går även bra att ha i en skvätt mjölk om såsen är något för tjock och man inte vill ha i mer matlagningsgrädde.


Härligt orangeröd skall såsen vara när den är färdig. I det här skedet kan man låta den fortsätta sjuda. Såsen blir krämigare och godare.

Det var ett tag sedan jag sist lade upp ett matlagningsrecept. Jag hoppas ni uppskattar detta recept och kanske till och med testar det. Hör gärna av er om vad ni tycke om det.

Kommentera

Publiceras ej