Une bande dessinée en ligne

1kommentarer

Tidigare idag satt jag på jobbet och filosoferade ikring de projekt jag för närvarande arbetar på. Främst på mitt kanske största projekt, en egen webcomic. Det har funnits en del tekniska problem att lösa, men med hjälp av goda vänner har jag åtminstone lyckats komma på och registrera ett eget domännamn, och inom kort skall jag även få hjälp med att koda den hemsida jag ju onekligen kommer att behöva. Det största problemet jag har stött på hitills är det tyvärr enbart jag själv som kan göra något åt, nämligen själva tecknandet av serierna. Det kräver inspiration, skaparlust, bra skämt och idéer, något som inte alltid finns tillgängligt hos mig.
För mig har det även visat sig att det kan vara lönt att lägga ner lite extra tid och förberedelser för att lära känna mina karaktärer bättre. Det är mindre tidsödande än att sedan sitta med pennan i hand och fundera och fundera på hur karaktären egentligen såg ut. Hade hon verkligen blå ögon? Hur var håret uppsatt? Hur ser de här skorna ut bakifrån?
Det gemensamma för alla mina karaktärer är att de måste vara lätta att rita om och om igen. De ska även vara enkelt och gå snabbt att färglägga dem.
Jag tänker ännu inte avslöja vad serien kommer heta eller vad domännamnet är, men däremot vad den kommer att handla om. Det finns ju en uppsjö av olika serier med gamingtema. Av de spel som jag själv spelar finns det överlägset mest serier med wowtema. Det kändes tråkigt och svårt att skapa något som redan har en så mättad marknad. Samtidigt tycker jag om warcraftvärlden, och hittade en hel del inspiration i den. Lösningen är en webcomic som handlar mestadels om en warcraft 3 mod, nämligen Dota - Defense of the Ancients.
Jag tänkte börja publicera delar av mina character sheets här. Det ger mig en extra anledning till att fortsätta rita, även när det känns motigt. Jag kan ju inte gärna sluta publicera helt plötsligt med motiveringen att jag inte iddes.
Här idag, för första gången: min verision av Traxex the Drow Ranger.


1 kommentarer

Ida

12 Nov 2009 23:03

fan va du e grym då!

Kommentera

Publiceras ej