Att vara en duktig student

0kommentarer

Jag tror jag nämnde det kort i ett tidigare inlägg, men det är värt att ta upp det igen. Att tänkte på sig själv som en duktig student eller studerande är nyckeln till framgång på högskolan eller universitetet, på högstadiet, gymnasiet eller komvux. Det handlar helt enkelt om vilken slags bild man har av sig själv för sig själv.
När jag studerade på Stockholms Universitet och läste biologi hade vi en samling i början av terminen. Det första vår kursansvarige sade var "Tänk på er själva som duktiga studenter". Det hon menade var att man skulle visualisera sig själv i en situation där man var en duktig och ansvarstagande student. Se sig själv göra iordning ett mellanmål efter skolan och sedan läsa igenom kapitlet som skulle tas upp dagen därpå, eller renskriva anteckningarna efter kvällsmaten.
Om man tänker på sig själv som en slö jävel rent ut sagt, då kommer reslutaten bli därefter. Det handlar om målbildsträning. Att se sig själv lyckas. Och detta är något vi bör göra i det mesta vi tar oss för där vi bryr oss om slutresultatet.
För att uppnå det bra resultatet krävs, förutom den inre bilden av sig själv som lyckad, även planering och ansvarstagande. Jag har själv tagit mig i kragen i dag och försökt jobba ikapp med de uppgifter jag legat efter med på fysiken. Till min hjälp ritade jag upp en progressbar där jag kan fylla i en liten ruta då jag slutfört en uppgift. På så sätt är det lätt att känna sig duktig då jag tydligt kan se framstegen och hur lite det är som är kvar.
Dags att få fler rutor ifyllda.

Kommentera

Publiceras ej