Lussekatt!

1kommentarer

Oh, så många goda nyheter på en gång.
Igår fick jag ett mail som handlade om en döv vit skogskatt som hotades av avlivning. För mig, som levt med djur runt mig i hela mitt liv, och nu verkligen saknat en fluffig liten kompis sedan min fågel Herman dog, kändes det extra hårt när jag var tvungen att tacka nej. Jag har helt enkelt ingen lägenhet att ha den i. Min mor är allergisk och där jag bor nu är det inte tillåtet med pälsdjur. Jag försökte komma på möjligheter, lösningar! Vem kunde ta sig an en, förutom dövheten, i övrigt frisk katt? Utan någon annan lösning kvar ringde jag upp min mormor, och frågade om hon kunde ha katten i sin lägenhet tills dess att jag bodde på en kattvänlig plats. Mer om detta när jag säkert vet utgången och förhoppningsvis har katten i min famn!

Lussebullsbak ägde rum idag, så nu tänker jag dela med mig av mitt recept och tillvägagångssätt. Det är lussebullar, även om receptet heter Gotlandsbullar.

Gotlandsbullar
Ugnstemp: 250 grader Celcius

1dl sötmandel
6-8 bittermandlar
1hg jäst
4pkt saffran (2gram)
3,5 hg smör
1liter mjölk
2ägg
1tsk salt
4dl socker
2-3dl russin
2kg vetemjöl (till deg och utbak)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1ägg till pensling

Börja med att skålla mandlarna, och dra sedan av skalet, och finhacka dem med kniv.
Smält smöret i stor kastrull och passa samtidigt på att mortla all saffran tillsammans med en sockerbit.
Smula ner jästen i en stor degbunke.
När allt smör är smält, häll i all mjölk i kastrullen. Se till att blandningen är fingervarm.
Häll i lite av degspadet i degbunken och se till att få jästen utblandad.
Häll i all saffranblanding i degspadet. Se till att få med så mycket som möjligt ur morteln. Häll i lite av degspadet om nödvändigt och skrapa ur, t.ex med en slickepott.
Häll i resten av degspadet i degbunken.
Blanda i ägg, salt, socker, mandel och russin.
Börja sist röra i vetemjölet, tills dess att degen släpper ifrån kanterna.
Det kommer att kräva åtminstone 1.8 liter mjöl, så ett tips är att ha ett litermått till hands.

När degen släppt ifrån kanterna, även om den kommer vara lite klibbig, lägg över en bakduk och ställ degbunken på en dragfri plats.
Låt den få jäsa i åtminstone 30 minuter, gärna 45 minuter.
Stjälp upp degen på ett mjölat bord och börja knåda den och arbeta in mer mjöl i den.
Degen tar åt sig mer mjöl om den är klibbig. Forma de önskade figurerna, men tänk på att försöka hålla dem i lika storlek på samma plåt, annars är risken att någon bulle bli otillräckligt gräddad, eller ännu värre, bränd.
Om du gör de traditionella lussebullarna, formade som ett S, så försöker jag få plats med 16 stycken på en plåt.
När en plåt är full, lägg på en bakduk och ställ att jäsa i åtminstone 30 minuter på en dragfri plats.

Starta ugnen och börja pensla bullarna med ägg.
Grädda mitt i ugnen i ungefär 5-7 minuter.
Du ser att de är klara då de bitvis börjar få en brun färgton ovanpå.
Är du osäker, använd en bullsticka och se efter så de är genomgräddade.
När du tagit ut en plåt, lägg på en bakduk.
Då plåten med bullarna svalnat något, lägg över dem på en plats där du täcker samtliga bullar med en bakduk.
De du inte ska äta upp direkt lägges med fördel i fryspåse och läggs in i frysen.

Avnjutes med fördel med ett glas kall mjölk!





1 kommentarer

Mamma

20 Dec 2009 11:09

Mjölet kan med fördel vägas, annars finns risken att man får för mycket.

Men dina bullar var heeelt perfekta och urgoda!

Kommentera

Publiceras ej