Artwork - Odin och Sleipnir + WIP-bild

0kommentarer

Efter över två år av petande och mestadels tittande är nu äntligen denna bild klar. Det finns två huvudsakliga anledningar till att den aldrig blev färdig förrän nu. Först och främst för att jag inte kände att jag hade den tekniska kunskapen om hur jag skulle få bilden att bli som jag ville ha den, och också för att jag inte riktigt visste hur jag ville ha det.
 
Det finns en hel del fina detaljer i denna, bland annat Sleipnirs bronsdetaljer och runor lite här och var. För större bild rekommenderar jag att kika in på mitt weeblykonto, där även en del andra nya bilder finns, eller på mitt deviantartkonto. Ska vi ta och kika på bilden?
 
 
Jag gjorde faktiskt en WIP-bild till denna, alltså Work-In-Progress, för att jag, och de som är intresserade, kunde se hur bilden sakta men säkert byggdes upp.
 
 
Denna är ju lite liten, men man kanske får en känsla iaf. Jag började med ett foto på mig och en mycket snäll fjording som jag red när jag återupptog ridandet under en kort period och försökte bli av med min rädsla. Konstigt, eller hur? Jag red väl i en 14 år innan jag abrupt slutade. Nåväl, jag skissade av originalbilden och lade till de detaljer som behövdes, exempelvis fyra extra ben och försökte få dem att passa in i en galopp. Tittade på en del bilder av hästens galoppcykel. Denna gång blockade jag ut färgerna och bara ritade de detaljer jag kände för. Mer detaljer och mer färg. Till sist försök till en bakgrund. Annat huvud Mer skägg. Ny bakgrund. Fina fåglar baserade på siluettbilder. Hugin och Munin för er som inte minns nanen.
 
Så i slutändan är jag rätt nöjd med att få denna klar. Jag har länge tyckt om den just för detaljerna, för färgerna, för flowet i bilden och på grund av det faktum att jag gjorde den från ett fotografi utan grundskiss, något som är mycket ovanligt för att vara jag. Så tack för att ni kikade in. Mer Artworkrelaterade saker kommer komma ganska tätt inpå nu här i början, och sedan kanske lite prat om annat. Det är ju hur som helst en blogg med både det ena och det andra och det tredje och det fjärde.

Kommentera

Publiceras ej