Veterinärförbundet säger nej till djur i rullstol

1kommentarer

Fäsk tipsade mig via sin blogg om att TV4 nyhetsmorgon hade intervjuat en veterinär som svarat på vanliga frågor djurägare ställer, men vad som var betydligt viktigare, meddelat att veterinärförbundet gemensamt sagt nej till hund i rullstol. Bra. Mycket, mycket bra!
 
Jag hamnade i en liten diskussion med folk på 9gag efter en post med titeln "Animal Prosthesis". Den visar helt enkelt olika djur som har allt från näbbproteser till benproteser och som sitter i rullstol. Wow. Jag brukar aldrig kommentera, speciellt eftersom den är kopplad till ens Facebook, men denna gång kunde jag inte låta bli. Till höger och vänster skrev folk om hur "faith in humanity restored" och annat skit som jag rent ut sagt blir förbannad på! De som skriver sådant har nämligen inte sett hela bilden. Så jag skrev som följer:

"And yet people forget the amount of rehabilitation and pain control that is needed to make this happend. And even IF it succed, some of these animals can not express their natural behavior properly."
 
Två kommentarer följde på detta, där de tyckte att man fick chansa, för trots allt fanns chansen till liv, och en av dem tyckte att djuren såg glada och nöjda ut på bilderna. Det är just det, de kan se glada ut i den sekunden, men vad som sker bakom kulisserna så att säga, är nog dolt för de flesta. Efter dagens kursintroduktion och en väldigt spännande berättelse från min lärare var jag tvungen att svara följande:
 
" You are both right, ofc.
What I mean by natural behavior is, if we take a dog in a wheelchair for example, being able to jump, wag its tail, urinate and defecate. If it is a male dog then sure, it can probably stand up and urinate, but it couldn't poss
ible defecate in a normal way. There is risk of soiling, which could lead to irritation. Also consider the fact that the dog can not lay down at will, it must wait for the owner to notice.

Besides this, as far as I know, phantom pain has not been studied enough in animals, but it is possible that this may occur. Even if no limb is amputated, some nerve pain can be pressent if the spinal cord is injured. My last statement is something I became aware of today after I got in contact with an owner to a dog with a healed spinal cord injury. After the injury she started licking at her hind limbs and biting at her own tail, probably because of pain since it stopped when pain medication was introduced.

All and all, there are two important factors, a) Quality of life and b) ability to express natual behavior.
"
 
Ursäkta eventuella felstavningar, engelska är, överraskning, inte mitt modersmål. Det min lärare berättade var helt enkelt att hennes hund efter ett diskbråck började uttrycka ett konstigt beteende. Hon slickade sig på bakbenen och bet sig själv i svansen, så till den grad att sår stora som femkronor dök upp. Först när min lärare, som i grunden är sjuksköterska, pratade med en väninna som fått en massiv ryggradsskada där disken klämts, och hon berättat om de mest underliga känselförnimmelser lade min lärare ihop ett och ett. Hennes hund hade ont! Nerverna var antagligen påverkade och skickade ut felaktiga signaler. Efter smärtlindrig så är hunden nu i omgångar bättre, men inte alltid. Nervsmärta är svårt att råda bot på, vilket min lärares vän gissningsvis håller med om till fullo.
 
Så, förutom detta, insåg vi under dagens diskussion snabbt, att djur med amputerade ben mycket väl kan uppleva fantomsmärtor. Det jag vill prata om nu, är däremot djur i rullstol. Det är egentligen som jag skrivit på engelska ovan, djuren är ofta inkontinenta, och i vilket fall som helst kan de inte rastas normalt. En hund sätter sig ju på huk och krystar när den ska bajsa, och är det en tik sätter de sig oftast på något vis när de ska urinera. Hur ska de kunna hoppa? Hur ska de kunna lägga sig ner! Det sista är liksom ett basbehov tycker jag, att få vila när man vill, och det kan inte bli uppfyllt om djurägaren inte är snabb som fasen med att se när djuret vill lägga sig ner. 
 
Via Sveriges Veterinärmedicinska smådjurssektion, hittade jag en länk till Jordbruksverkets yttrande i frågan som ytterligare stärkte mig i min ståndpunkt. Yttrandet går att ladda hem som PDF för den som vill läsa. De tar även upp problem som liggsår, infektioner och skrapsår. Sammantaget anser jag att allt detta är anledningar att inte sätta djur i rullstol som permanent lösning. För att citera en bra talare från gårdagens Ulltunabesök: "Bara för att vi kan betyder det inte att vi ska".

1 kommentarer

Mamma

17 May 2013 06:40

Jag står upp och applåderar det här inlägget!
För mig är det så enkelt att man utsätter inte djur för plågor och att inte kunna utföra sina naturliga behov är plåga.
Tror faktiskt att det finns dom som tycker det är "gulligt" med en vovve i rullstol, dom blir ju så förtjusande hjälplösa och söta då!
Nervsmärta är bland det djävligaste som finns hos människor, varför skulle det vara annorlunda hos djur?
Som vanligt: Du är bäst!

Kommentera

Publiceras ej