Skulle ha anat oråd...

0kommentarer

Några av er har kanske läst om det massiva tågkaoset på exempelvis DN. Jag som ändå är en rätt trevlig prick, tycker jag själv i alla fall, börjar bli smått förbannad på SJ! Jag har åkt en hel del fram och tillbaka, inte bara nu när jag bor här i Skara, utan tidigare också, och det är #¤%& vanligare att man är försenad än att man är i tid!
 
Jag borde ha anat oråd när jag fick Fluffigts första SMS, skickat 14:54, tåget skulle då ha avgått 14:55.
"Kaos på centralen! Inga tåg har något spår! Tusen människor står och tittar argt på stora tavlan. En unge gråter. Någon spelar gitarr. Världen går vidare och snart kanske jag vet var jag ska. Skulle dock inte räkna med den tidiga bussen".
 
Eh nej... Om vi hade tur skulle nämligen Fluffigt hinna med en tidigare buss och anlända här i Skara till tio över sex, och sen hade vi kunnat gå och handla kvällsmat tillsammans.
 
Fluffigt höll koll på centralstation och jag använde mig av SJ:s internettjänst för att spåra tåget han skulle åka med. Tiderna ändrades hela tiden och avgångar både sköts upp och ställdes in. 17:42 fick jag ett nytt sms från Fluffigt.
"De säger att de inte vet hur lång tid resan tar eftersom de åker en annan väg, men jag sitter iaf på tåget nu. Det kommer nog ta ett tag innan det avgår dock, eftersom de ska klämma på så mycket folk som möjligt".
 
Mm, minst sagt... 17:49 lyckades tåget snigla sig iväg. Jag kunde inte låta bli att skratta när jag fick det ena sms:et värre än det andra från en måttligt road Fluffigt som satt fast på det långsamtgående tåget.
"...De har signalfel på sträckan, så tåget måste krypa fram. Vi har stått still i en halvtimme. Jag borde ha väntat till imorgon, det här tåget kommer bli ett katastrofområde när folk har slut på mat och vatten..."
 
Vid det här laget började hans sms mer likna introt till en komisk katastroffilm, även om man inte ska ta alltför lätt på obehaget av att vara inständ med människor man inte känner, däribland barn med stor sannolikhet, utan tillgång till utrymme, frisk luft, mat och vatten. Vem som helst skulle ju kunna bli grinig av brist på något utav det, menar jag.
 
20:15 skickar Fluffigt ett sms där han konstaterar att de står i Kungsör. För er som inte har en karta framme kan jag tala om att det inte ens är halvvägs. Beräknad tid för ankomst i Skövde är 22:56, men den har å andra sidan ökat stadigt. Tusenkronorsfrågan blir således, kommer min fästman komma hit innan eller efter midnatt?

Kommentera

Publiceras ej