GTFO: En film om kvinnliga gamers

0kommentarer

En kvinnlig filmskapare får tips av sina vänner om att miljön inte är optimal för kvinnliga gamers. Vad har jag att säga om detta? Spot on! Även fast detta inte kan ha undgått någon kvinnlig gamer som tänker till, verkar problematiken inte uppenbar eller ens av intresse för många. För att läsa artikeln om den film som skall göras, om dess Kickstarterprojekt och diskussionen jag för på CAE kan ni klicka här. Det är väl värt er tid, jag lovar.
 
Ibland känns det lite tråkigt att jag som har intresse av dessa frågor är kvinna, det känns nämligen som att jag inte får lika mycket tyngd och genomslagskraft i det jag säger, eftersom jag så att säga representerar ett egenintresse. För att förtydliga, jag rapporterar här inte om ett problem som rör någon annan där jag måste ändra på mig, utan istället ett problem som berör mig där jag ber andra att ändra på sig. Inte för att det ska spela någon roll, relevanta problem och intelligenta diskussioner är just det, oavsett vem som för dem, men så ses det inte bland alla. Som exempel har jag två lysande idiotiska kommentarer att visa som jag hittade i Youtubes kommentarsfält för en kille som argumenterar mot den här dokumentärens skapande, behovet av den och dessutom mot filmskaparen själv.


Visst är de tjusiga? Visst är det lite så att man känner sig uppgiven. I min artikel för CAE har jag argumenterat för varför dessa båda påståenden är helt orimliga, så det tänker jag inte göra här, istället vill jag berätta om det faktiska problem som jag och de jag känner har upplevt.
 
Kontentan av problemet är att kvinnliga spelare får motta kommentarer som är riktat mot deras könstillhörighet, något som alltså inte är relevant för spelet i sig, vilket jag tror att alla kan hålla med mig om.Dator- och TV-spel har ju den fördelen att de har potentialen till att vara ytterst jämställda. Fysisk styrka, längd, vikt etc. kommer inte hjälpa dig, och således spelar vi alla på lika villkor.
 
Baserat på detta, vilken typ av kommentarer får jag och de jag känner ta emot? Först och främst så brukar folk fråga om man är het. Det är på något sätt nummer ett om de får veta att man är tjej. I andra fall så skriver folk att jag inte är tjej, för om jag var tjej så skulle jag inte ha behovet av att skriva att jag är tjej... Suck. Det jag brukar göra för att visa på att det finns kvinnliga gamers är att rätta folk som skriver "him" eller "his" om mig, och jag ber mina lagkamrater göra detsamma. Jag brukar även skriva "her" om jag syftar på en kvinnlig spelkaraktär, exempelvis Queen of Pain i Dota 2. Mest för att blanda orden lite så att folk vänjer sig. Som bekant för de som läser min blogg ofta tror jag på en normaliseringsprocess för att förbättra miljön.
 
Jag har haft kamrater som gått på LAN och blivit kallade lanhoror... Där man utgår från att de inte kan spela eller tvärtom ställer orimliga krav på deras prestationer för att de är kvinnor. Listan kan göras lång. Diskussioner spårar till och med ut mot att kvinnor inte ska uttrycka att de är kvinnor, de ska inte särskilja sig, för då bidrar de till problemet. Ehm. Hur tänker man då? Syns inte, finns inte? Man måste ju ha ett namn på problemet. Det försvinner ju inte för att kvinnor låtsas vara män, eller åtminstone låtsas att de inte är kvinnor.
 
Problemet finns som sagt.
Det viktiga är att prata om det och diskutera problematiken.
Tyvärr känns det som att eftersom detta är ett genomgående problem i samhället, så krävs det enormt mycket arbete för att det ska få stor genomslagskraft.

Kommentera

Publiceras ej